Bonito

Et veldig fint sted

Onsdag, 18.april
Gidder ikke å skrive en egen dag for i går, men vi var i Campo Grande på et hostell som var ganske fint, vi bodde på eget rom. I dag sto vi opp og tok taxi til bussholdeplassen. Her fant vi billettene våre, kjøpte lunsj og kom oss på bussen til Bonito. Bussturen var 4-5 timer og egentlig ganske behagelig. Det eneste problemet var at en jente på ca 12 år sang nesten hele tiden høyt i bussen, irriterende kan man si. Vi kom frem til Bonito ca 14 og ble plukket opp på bussholdeplassen og ble kjørt til der vi skulle bo, Catarino`s Guest House. Der var det kjempefint og vi fikk vårt eget rom og alt var bra. Vi ble spurt om å bli med til noe som heter Balneiro Municipal og ble med. Det var et sted ved en elv der man kunne slappe av og sole seg og slike ting. Vannet var veldig fint og klart og fullt av ganske store fisker. Man badet med dem og det var artig, litt rart i starten, men moro etterpå. Vi matet dem med kjeks og de hoppet rundt oss og var helt i hundre. Vi koste oss her og det var gøy å hoppe i elven og bade med fisker. Etter et par timer dro vi til hostellet, der vi lagde middag, for deretter å ta en tur ut i byen. Det er en veldig koselig by og vi gikk langs hovedgaten, tittet i små butikker og kjøpte is. Etter en stund ble vi trøtte og gikk til hostellet for å legge oss. Da skjedde det noe morsomt. Først låste Céline meg ut av rommet og jeg sto og ventet litt. Så bestemte jeg meg for å skremme henne og løpt ut på terrassen utenfor rommet. Jeg fant vinduet til rommet vårt og tittet inn. Hun hadde åpnet døren og sto og så ut, ventet på at jeg skulle komme og skremme henne eller noe i den duren der. Hun sto der kjempelenge og jeg var sikker på at hun visste hvor jeg var. Tilslutt begynte jeg og le og hun snudde seg og skvatt skikkelig! Hun skrek og falt ned på gulvet. Det var veldig gøy og ingen av oss klarte å slutte å le. Etter et par sekunder kom to av de på hostellet løpende opp og lurte på om vi var ok. De hadde blitt ganske redde av det høye skriket. Det var ihvertfall veldig morsomt for oss, og hun skvatt faktisk hver gang jeg gikk ut på terrassen for å gjenta spøken. Det var en morsom avslutning på dagen og vi la oss til å sove.

Torsdag, 19.april
I Bonito er det masse økoturisme, turisme som ikke skader naturen, eller noe sånt, ikke sikker på definisjonen. I går så vi derfor i en katalog med mange ting man kunne gjøre og bestemte oss sammen med en familie på tre italienere og en brasilianer at vi skulle dra til Rio de Peixe i dag. Vi sto opp tidlig og kjørte dit i en minibuss. Det var veldig fint der, er mange små fosser og en elv osv. Man begynte med å gå en liten tur forbi alle disse fine små fossene og vanntingene og så på alt sammen. Da vi kom til enden var det badetid og vi hoppet ut i kjempefint og klart vann. Det var veldig moro og vi svømte og badet og hadde det gøy. Det var altså mange forskjellige steder man kunne bade og vi tok masse morsomme bilder pene steder og med fisker og alt mulig rart. Etterhvert var det tid for lunsj og vi var svært sultne. Vi kom inn i lunsjrommet og ble helt overveldet. Det var mat overalt, et kjempestort utvalg av gode ting. Dette førte til at vi spiste veldig mye og etterpå la vi oss i noen hengekøyer for å slappe av. Etter dette var det tid for del 2 av dagen og vi gikk et kort stykke til. Her var det noe kalt zip-zap, man slenger seg ut på en line med en tau og håndtak. Dårlig forklart, men det var ihvertfall veldig morsomt og vi holdt på lenge. Etter å ha badet et par steder til dro vi tilbake og spiste middag på hostellet. Så gikk vi også i dag litt rundt i byen og kjøpte en kjempegod is.

Fredag, 20.april
I dag dro vi til Rio Curiti. De vi var med i dag var italienerne, en gutt fra Nederland og en fransk jente. De var veldig hyggelige og vi hadde det moro. I dag skulle vi snorkle og kom dit og fikk på oss flotte våtdrakter, vester og snorkel og maske. Vi følte oss veldig fine og gikk et lite stykke til der vi skulle starte. Så gikk vi ut i vannet og prøvde oss litt. Det var utrolig pent der og vannet var kjempeklart. Vi så mange fine fisker og alt var bra der. Jeg har også en greie til det lille kameraet som gjør at jeg kan ta bilder under vann og tok derfor mange bilder. Det var moro å snorkle der og vi gjorde det en god stund før vi kom tilbake. Der var det et basseng og vi slappet av litt der. Så dro vi til hostellet og slappet mer av, for deretter å gå litt rundt i byen med han nederlenderen, Fredrik, og hun franske, Valerie. Det var veldig hyggelig og vi satt litt i en park. Deretter gikk vi tilbake for å spise middag. Etter dette dro vi igjen ut med disse to og satt forskjellige steder og hygget oss. Vi møtte også andre fra hostellet og var litt med dem og hadde egentlig en veldig hyggelig kveld. Dagen i dag har vært veldig bra!

Lørdag, 21.april
I dag var dagen vi skulle forlate Bonito og vi pakket og gjorde oss klare tidlig på morgenen. Vi skulle betale for alt vi hadde gjort, og det ble litt surr. Gidder ikke å gå inn på det, men vi ble ihvertfall litt sinte. Etterpå kom stemningen opp igjen og vi spiste frokost. Oppholdet i Bonito har vært veldig bra! Vi busset til Pantanal, men skriver om det senere.