Pantanal

Midt inne i regnskogen

Lørdag, 21.april
I dag ankom vi som sagt Pantanal, som er en regnskog. Vi bodde på et sted som het Santa Clara og ble vist til rommet vi skulle sove i. Det var et dorm og virket veldig fint. Området var også veldig bra, svømmebasseng, flere steder med hengekøyer, inkludert alle måltider, ping pong og mye morsomt. Det er også en maskin som gir oss kaldt, renset og fint vann. Veldig fornøyde med stedet her altså! Det første som skjedde da vi kom frem var at vi spiste god lunsj og fikk litt informasjon om oppholdet. Deretter sov vi litt i hengekøyene. Så var det tid for vår første aktivitet, som var car safari. Vi kjørte rundt i en åpen bil med en gruppe som bestod av oss, fire danske jenter og tre mennesker fra Nederland. På denne turen så vi flere ulike dyr. Mange fine og fargerike fugler blant annet. Vi så også caymans, noe som enten er krokodiller eller alligatorer, vi er ikke helt sikre. Vi holdt også en liten av disse som guiden fanget for det. Naturligvis slapp han den ut etterpå, men det var litt artig. Vi så også mange capavaras, waterpigs, vanngriser, vet ikke helt hva det heter på norsk, men det er ihvertfall verdens største gnagere. Det dyret vi dessverre så mest av var mygg, vi er som sagt i en regnskog og her kryr det av mygg. Gjennom oppholdet brukte jeg ca 2,5 boks med myggspray, så det sier vel sitt. Da vi kom tilbake etter car safari var det middagstid, og etter det satt vi og sosialiserte oss med de andre i gruppen vår og flere som kom og var der. Det var en hyggelig kveld.

Søndag, 22.april
Denne morgenen var det tid for horseback riding og vi gikk til der stallen var, et par minutter unna. Der fikk vi noen fine, blå hjelmer og det så ut som vi skulle ned i gruver. Såpass dramatisk var det ikke, men vi fikk tildelt hver vår hest. Min viste seg å være den aller tregeste, og jeg måtte bruke en pinne som pisk for å få den til å gå. Jeg hadde ikke lyst til å slå den stakkars hesten hardt, så endte med å være bakerst i gruppen nesten hele tiden. Vi red en rundte og det var ganske artig. Jeg tenkte ikke særlig mye på hvordan jeg satt i starten og endte opp med å ha svært vondt i ryggen de neste dagene. Jaja, det var en fin og varm tur. Vi hadde blitt skremt med historier om hvor mange mygg det har, så før vi dro tok vi først myggspray på hele kroppen, for deretter å ta på oss langermet genser og bukse. Disse klærte imprignerte vi med to lag med myggspray og følte at vi stinket lang vei. Det hjalp faktisk og vi ble ikke altfor ille angrepet. Vi kom tilbake til lunsj og sov deretter mer i hengekøyene, veldig behagelige de der. Vi har nå også fått en tysk jente og et islandsk par i gruppen vår, hyggelig.

Etter pausen var det tid for mer safari, denne gangen kjørte vi også en stund i bil, og deretter gikk vi en tur rundt omkring. Vi så aper faktisk, noe som var morsomt. Her var det enda verre med mygg, det var ca 1000 mygg rundt oss hele tiden. Vi kom stinkende tilbake og spiste middag. Det var veldig deilig å dusje etter dette og føle seg ihvertfall litt rene før neste lag med myggspray ble sprayet på. Nå har de danske jentene og nederlendenderne dratt og gruppen har blitt mindre trodde vi. Ved middagen var det kommet fire nye nederlandske gutter og det viste seg at de skulle bli med i gruppen vår. De hadde et morsomt spill med terninger og vi var mange som spilte dette hele kvelden. Vi satt oppe med alle sammen til ganske sent og hadde det hyggelig, men fikk tilslutt lagt oss.

Mandag, 23.april
Gratulerer med dagen, pappa! Vet du leser dette senere enn 23. og at jeg skriver det senere, men jaja. Håper dagen var veldig fin:) Nå er det bare en måned til jeg har bursdag, altså fem uker til vi er hjemme!

Vi hadde sovet svært lite i natt, men var likevel oppe til frokost klokken syv og klare for båttur. Båten gikk på en elv og det var mye fint å se på. Et sted stoppet vi og kunne bade i vannet. I denne elven var det både caymans og pirajaer, og ca 10 meter unna oss lå en cayman og slappet av. Noen fisket også pirajaer rett ved siden av der vi badet. Det var litt artig å ha badet i en elv med slike dyr. Heldigvis ble ingen av oss spist opp av disse, det var bare myggene som fikk en bit av oss i dag. Vi kjørte båten tilbake og det var tid for lunsj. Vi gjorde deretter litt diverse i pausen, sov først litt i hengekøyene. Deretter ble vi med nederlenderne til en elv der vi så flere caymans. Så satt vi litt ved bassenget og etter dette var pausen over. Neste aktivitet i dag var pirajafisking. Jeg var ikke veldig god på dette, men fikk ihvertfall to små. Det var flere som fikk veldig mange og det var litt artig. Vi kom tilbake ganske tidlig i dag og fikk oss en lur i hengekøyen før dusj og middag. Etter middag i dag spilte vi kort en god stund hele kvelden. Lærte nye hollandske spill og lærte også bort blant annet bondebridge. Det var artig med spill og det ble ganske sent til sengs i dag også.

Tirsdag, 24.april
I dag skulle vi igjen på horseback riding. Denne gangen var det mye morsommere enn sist gang, ihvertfall for meg! Fikk den eneste hingsten i flokken, noe som vil si at den var ganske så gira. Den var visstnok sjalu på alle de andre hestene hele tiden, kan ikke si jeg vet hvorfor. Dette gjorde ihvertfall at den småbet mange av de andre hestene og jeg måtte hele tiden jobbe for å holde den unna de andre, moro. En gang sparket den også faktisk, noe som til og med sjokkerte guiden, haha det var gøy. Fikk også gallopert for første gang i livet mitt, og var egentlig veldig fornøyd med denne rideturen. En bra avslutning på et supert opphold her i Pantanal. Vel det var ikke helt over, vi spiste også lunsj og badet litt i bassenget og slappet av. Céline har forresten hatt vondt i øret sitt hele oppholdet her og har hatt det veldig vondt, noe som ikke har vært bra i det hele tatt. Heldgvis har hun spist masse smertestillende og klart å ha et veldig fint opphold her hun også.
Vi tok bil og buss og kom oss til Corumba, rett ved grensen til Bolivia. Her fant vi et hostell med svært hjelpsomme mennesker, som kjørte oss til legen før å sjekke øret til Céline. Det viste seg at hun hadde to bakterier i øret og halsen, og hun fikk antibiotika og sterke smertestillende. Etter dette spiste vi middag og la oss tidlig, første natten på 2 dager, der vi faktisk sov mer enn tre timer. Det var en veldig behagelig natt, bortsett fra at airconditionen gjorde rommet svært kaldt.

Onsdag, 25.april

Gratulerer så mye med dagen, Armand, verdens søteste lillebror! Glad jeg fikk snakket på Viber og sagt gratulerer! Håper dagen var kjempefin, hils han fra meg enda en gang, pappa.

I dag sto vi opp tidlig uten grunn. Vi trodde vi måtte dra tidlig, men fikk etterhvert beskjed om at toget vårt i dag gikk senere enn vi hadde antatt. I dag var nemlig dagen vi skulle forlate Brasil og komme oss inn i et nytt land, nemlig Bolivia. Vi pakket derfor sakene våre og kom oss til grensen. Vi fikk en overraskelse da vi kom hit, politikontoret åpnet nemlig ikke før en time senere, og vi måtte vente en stund før vi kunne få stempel og entre landet. Tilslutt gikk det og vi trasket bortover, hola Bolivia! Vi gikk nemlig inn i landet, noe som var litt stilig da. Her fikk vi enda et nytt stempel og mye begynne å si graciás istedetfor obrigada, noe som er litt uvant haha. Vi fant minibank osv og dro til togstasjonen. Nå sitter vi på toget for første gang på reisen vår. Toget er ganske behagelig, fine seter, eneste minus er at det er nokså vinglete. Nå skal vi snart få servert mat og deretter skal jeg sove, så skriver mer en annen dag!