Santa Cruz og Sucre

Den forste tiden i Bolivia

Torsdag, 26.april
Gikk nokså greit med toget og vi kom frem til Santa Cruz rundt 8-9. Vi satt oss i en taxi som kjørte oss til et hostell. Det kostet 30 BOL, noe som er ca 1/3 av hva de billigste hostellene vi hadde i Brasil var. Tror det sier noe om hvor billig Bolivia er! Vi slo oss ned på hostellet, for deretter å gå ut i byen for å kjøpe ting på supermarkedet. Deretter gikk vi til hostellet for å spise, og gikk så ut igjen. Først var vi litt på en internettcafé og etterpå trasket vi til et marked som het 7 Calles. Her var det ikke veldig mye spennende, men vi fant noen andre små butikker. Her kjøpte vi oss bukse og genser, og jeg kjøpte også skjerf. Vi syntes det var veldig billig her, men fant senere ut at det vi kjøpte her kostet ca dobbelt så mye som det kostet i andre byer. Vi vendte deretter igjen tilbake til hostellet for å gjøre oss klare, og så gikk vi ut for å spise. Vi hadde fått anbefalt en restaurant av en belgisk jente vi møtte, og spiste derfor der. Det ble pizza på begge to og vi koste oss. Det neste vi gjorde var naturlig nok å gå til sengs.

Fredag, 27.april

I dag hadde vi bestemt oss for å dra til en nasjonalpark, Yvaga Guazu. Vi hadde fått vite at det var greit å ta en buss dit, men vi fant aldri bussen og endte opp i taxi, det er billig uansett, så var egentlig ganske greit det også. Vi kom dit og fant ut at vi var de eneste turistene og at de bare hadde guidete turer på spansk. Det var ikke noe annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det, og vi fikk derfor en boliviansk guide. Ble egentlig ganske imponert over hvor mye jeg klarte å forstå og oversette, litt artig. Céline viste seg også å være veldig flink og vi forstod sånn ca det meste. Det vi så var masse fine planter og trær, og også noen morsomme aper og slike ting. Etterpå spiste vi lunsj og is og tok en taxi tilbake til byen. Vi var en stund på hostellet, for Céline skulle fikse bilder til bloggen, og jeg leste imens. Så fant vi ut at vi skulle spise middag og endte med akkurat det samme som i går. Det gjelder å spise det man er fornøyd med, og vi har også hørt mye om dårlig mat og salmonella her i Bolivia, og derfor er det lurt å spise der det virker nokså trygt og rent. Etter dette fant vi ut at vi hadde lyst på kake, og fant hvert vårt gode kakestykke. Jeg spiste Oreokake, namnam, men ikke like god som i Norge. Vi satt og spiste dette på den store plazaen her. Det var veldig koselig der.

Har vel faktisk glemt å nevne at Bolivia er kjempekaldt. Vi syntes Santa Cruz var kaldt, men stedene vi dro til etterpå viste seg å være enda kaldere. Det som gjelder her er å kle på seg med ull og mer ull, og vi har allerede hevet flere shortser og t-skjorter.

Lørdag, 28.april
I dag dro vi til Samaipata. Det er en by ca 3 timer utenfor Santa Cruz. På veien dit kjørte vi i en liten minibuss med masse bolivianere, og det føltes som vi var på boliviansk familietur haha. Tilslutt kom vi oss frem til denne byen og den viste seg å være veldig koselig. Først spiste vi lunsjen vår på en fin plaza, der vi ble kjent med en hund som ville ha maten vår. Deretter gikk vi til en café for å spise crepes og drikke brus og kaffe. Det var hyggelig, og da vi gikk ut av cafeen møtte vi Anna, tyskeren. Det viser seg at vi møter henne overalt, noe som er ganske spesielt! Men det var hyggelig. En peruviansk jente vi hadde kjørt hit med, kom bort til oss og lurte på om vi ville være med til El Fuerte, hovedpoenget med byen. Det er masse inkaruiner og vi dro dit med henne. Vi møtte en kjempehyggelig guide, en søt gammel dame med god engelsk. Med peruvianeren tok vi en guidet tur rundt omkring her og vi lærte masse og så mye fint. Vi hadde bestemt oss for å gå tilbake, ca 10 km. Dette ble guiden og peruvianeren med på og vi begynte å traske. Det var en veldig hyggelig tur, men litt skummelt, fordi det ble mørkt på slutten. Da vi kom ned til hovedveien fikk vi sitte på med en buss de siste tre kilometrene til byen, bedre det enn å bli kjørt ned på en bekmørk vei. Vi ordnet transport tilbake til Santa Cruz, spiste god middag, og ble så plukket opp og transportert tilbake til hostellet vårt. Der la vi oss til å sove og sov godt et par timer.

Søndag, 29.april

Det neste transportmiddelet vi skulle ta på turen vår viste seg å være fly til Sucre. Vi sto derfor opp tidlig, kom oss til flyplassen, sjekket inn og satt oss på flyet. Føltes nesten litt rart ut med fly etter alle bussene. Flyet mellomlandet et sted og vi kom til Sucre rundt 10.30. På flyet møtte vi to israelere, Omer og Idu, som vi hadde møtt med Anna før. De ble med til hostellet vårt og vi slo oss ned der. Her var det kjempestore og behagelige senger, og taket var så høyt at man kunne stå oppe i køyesengen, med masse plass over deg. Det var bra og vi slappet av litt, for vi bestemte oss for å dra til et marked i en by ca 1,5 time unna. Vi tok taxi med israelerne og kom oss dit. Vi trodde markedet skulle være større, men fikk likevel kjøpt oss en del. Kjøpte enda en ullgenser, skjerf, sokker og litt småting. Her var det altså billigere enn i Santa Cruz, og man fikk en varm ullgenser for ca 110 BOL, ca samme som norske kroner, det kan man si er billig.
Etter en stund var vi fornøyde og tok den samme taxien tilbake til hostellet, der vi surret litt rundt. Céline prøvde også å sjonglere med noen baller de guttene hadde kjøpt, noe som ikke var så lett haha. Vi hadde det morsomt og Anna ble med oss ut og vi fant oss en restaurant. Der spiste vi god mat og hygget oss. Deretter gikk vi naturligvis til hostellet og la oss etterhvert. Har vært en veldig hyggelig dag! Det viser seg at isralere er veldig hyggelige og morsomme mennesker.

Forresten maa jeg legge til en ting. Celine har i mange dager naa provd àa oppdatere bloggen sin, men blogg.no fungerer ingen steder! Det er veldig irriterende, men hun har ihvertfall skrevet alt mulig, saa naa prover vi ulike internettcafeer for aa prove aa faa det til!
En annen ting er at jeg ikke har dekning paa telefonen i Bolivia, saa hvis jeg ikke svarer paa sms, er dette grunnen.