Potosi

Mandag, 30.april
I dag fikk vi beskjed om at vi måtte fikse egen transport til neste stopp på reisen, Potosi. Det var fordi det var en fridag i dag og da måtte vi visst bare gjøre det. Gikk fint det og vi fant ut at vi skulle ta bussen klokken 17. Da hadde vi mye tid til å traske litt rundt omkring i byen og se. Vi klarte å få shoppet litt i dag også da. Vi fant tilslutt bussen vår og fant ut at vi var de eneste turistene. Haha, det var jo greit det da, og bussen var helt ok, men vi kan trygt si at vi har hatt bedre busser. Da vi gikk av bussen i Potosi merket vi fort hvor kaldt det var, og fikk senere vite at det var minusgrader. På hostellet vi fant fikk vi sove under tre ulltepper og hadde på oss ullklær, så vi overlevde natten ihvertfall.

Tirsdag, 1.mai
Da vi sto opp var vi raske til å kle på oss to lag med ull for å være klare for dagen. Vi gikk litt rundt i Potosi i dag, blant annet prøvde vi oss litt på diverse internettcafeer. Det ble tid til shopping i dag også, og i dag fikk jeg kjøpt noen gaver til dere hjemme og til Céline, grunnet at hun snart har bursdag. Vi er nå på ca 4000 m.o.h tror vi og har hørt mye om høydesyke. Hittil kan det virke som at vi ikke har blitt så veldig sterkt påvirket av det heldigvis, men vi føler oss begge litt tunge i hodet og generelt slitne. Det er også rart hvor fort andpustne man blir, etter kun å ha løftet opp den store sekken, føler man pusten gå fortere. Vi har skjønt at vi bare må ta det rolig og ikke gjøre ting fortere enn vi må. Derfor går det egentlig ganske fint, og vi tok også en kopp med coca te, som visstnok skal hjelpe mot høydesyke. Følte oss litt bedre etter det, men tja, vet ikke om det hjalp jeg. Etter dette fant vi et supermercado og fikk kjøpt litt diverse mat. Planen var så å komme oss til hostellet, noe som viste seg å ikke være så enkelt. Vi hadde visst rotet oss bort og endte tilslutt opp med taxi, det koster tross alt kun rundt 10 kroner for en tur. På hostellet gjorde vi oss klare til middag og spiste deretter god mat. Denne byen er veldig fin og koselig og vi har det hyggelig her, selvom man trygt kan si at det er nokså kaldt.

Onsdag, 2.mai
I dag benyttet vi oss av busspasset vårt og en inkludert aktivitet, dagstur til noen aktive gruver. Vi ble plukket opp av en søt liten van som ifølge vinduet het Danny. Så kjørte vi med en hyggelig guide til gruvene, der vi fikk på oss full drakt. Vi hadde bukse, jakke, hjelm og hodelykt og følte oss som ekte gruvearbeidere. Guiden fortalte oss masse om arbeiderene og også om coca leaves, som alle tygger hele dagen, grunnet at de ikke spiser lunsj i arbeidstiden. Vi smakte også på disse bladene, det var ikke det beste vi har smakt, men skjønner jo at de må ha det. Deretter bar det inn i gruvene, der vi gikk gjennom mange trange tunneller med hodelyktene våre. Det var kaldt der inne og vi lærte om hvordan de arbeider i gruvene. I dag møtte vi også en gud, kalt Tío. Det var en statue og alle må ofre ting til han hele tiden, blant annet coca leaves, sprit og sigaretter. Vi fikk også beskjed om å gjøre det og helte diverse ting på statuen. Jaja, er jo en opplevelse det også. Vi gikk litt mer rundt i gruvene og tittet, og var egentlig veldig fornøyde med aktiviteten, var spennende å lære om dette.
Etter aktiviteten dro vi til hostellet for å spise lunsj, for deretter å gå mer rundt omkring i byen. Vi trasket og tittet en stund, og spiste deretter middag. Så tok vi taxi til hostellet og fikk med oss bagasjen vår, før vi igjen satte nesen mot en bussterminal. Bussen var grei den, bortsett fra at noen dumme tyskere fremfor oss fant ut at de skulle utnytte setene til det fulle, noe som førte til at vi ble most. Vi overlevde likevel turen og kom til Uyuni rundt midnatt. Her fant vi oss som vanlig et hostell og la oss til å sove, god natt.