Uyuni

Torsdag, 3.mai
Etter litt surring med hvor vi skulle, kom vi oss frem til kontoret der turen vår i Uyuni skulle starte. I mailen vi hadde fått stod det at vi skulle til Red Planet Office, noe vi da antok at alle visste hvor var, men det var ikke tilfellet. Som sagt kom vi oss tilslutt frem dit, der alle ventet på oss. Vi hadde ikke fått beskjed om at vi ikke skulle ta med all bagasjen, så vi surret og ompakket til vi hadde både det jeg og Céline trengte i hennes bag. Noe annet vi også måtte gjøre var å kjøpe vann for de tre neste dagene, men tilslutt ble også vi klare for avreise. Denne turen tilbringes i en jeep med en gruppe på seks personer. Vi kom på gruppe med et nederlandsk par, Kevin og Saiska, og et amerikansk par, Connor og Karolyn. De var veldig hyggelige alle sammen og vi kjørte avgårde mot neste stopp, noe som viste seg å være noen gamle tog. De var kule og vi fikk tatt bilder. Etter dette dro vi til en saltfabrikk, der de behandlet saltet. Lunsjen ble i dag inntatt på et kjempekult hotell, der alt var laget av salt. Mange forskjellige morsomme figurer, veggene var av salt og også gulvet. Dere lurer kanskje på hvorfor jeg snakker så mye om salt, men det er fordi Uyuni er veldig kjent for at verdens største saltinnsjø er her. Den er kjempestor og alt er hvitt og etter lunsj dro vi til den. Her kan man også ta mange morsomme bilder, for eksempel slik at det ser ut som Céline står på hånden min eller at vi står på en flaske. Vi fikk tatt flere slike morsomme bilder og hadde det moro. Etter en snartur innom Uyuni by kjørte vi en stund i jeepen til der vi skulle sove. Denne natten ble det slik at man skulle sove tre og tre på rom, og ettersom resten er par, var det naturlig at Céline og jeg skulle splittes opp. Haha, første natten i Sør-Amerika der vi ikke sover i samme rom. Var jo helt greit det da, og etter middag gikk alle og la seg tidlig.

Fredag, 4.mai
Må ærlig innrømme at jeg blander sammen i dag og lørdag, vi stoppet mange steder og ikke helt enkelt å huske hva som var når. Ihvertfall, vi stod opp, pakket, spiste frokost og dro avgårde. Er veldig pent landskap her i Bolivia, flotte fjell med snø, innsjøer, fint lys og lamaer overalt. Vi har også sett mange flamingoer, og et annet dyr som ligner på lamaer, men som man får 5 år i fengsel dersom man skyter. Med andre ord, vi dropper å skyte disse dyrene denne gangen. Etter noen stopp på veien havnet vi der vi skulle tilbringe natten. Vi skulle alle sammen sove i et rom, ganske trangt og kaldt, men ellers bra der. Lunsjen ble inntatt her og vi nøt solen en liten stund, før vi satt oss i bilen og dro avgårde til en varm kilde. Her badet vi i deilig, 35 grader varmt vann, noe som var stor kontrast til den kalde lunsjen. Det var kjempedeilig og etter dette dro vi og så litt diverse, blant annet en grønn innsjø. Den var veldig stilig og vi så også andre, pene ting på veien. Etter en god stund i bilen var det tid for å vende tilbake til middag. Vi fikk servert noe tradisjonell bolivansk drikke og satt oppe en stund og hadde det hyggelig. Rommet vårt var som sagt kaldt, og tross flere tepper, ble det en ganske så kald natt.

Lørdag, 5.mai
Etter frokost fikk vi beskjed om å gå i forveien, og trasket bortover i det fine landskapet i Bolivia. Etter en halvtimes tid ble vi plukket opp og vi kjørte til den røde innsjøen. Det sier seg selv at vannet her var rødt, og det var veldig kult. I vannet sto også mange flamingoer og det var et veldig pent syn. Vi kjørte deretter avgårde for å se på noe som ble calt Arból de las piedras, steintrær. Her var det steiner som var formet av vinden i mange kule og fine former. Vi var her en liten stund før vi igjen satte avgårde. Lunsjen i dag ble inntatt ved en annen fin innsjø, og nå var det faktisk kjempevarmt. Vi lå litt i solen og leste, før vi trasket i vei og ble plukket opp i bilen. Dette var siste innspurt av turen og vi stoppet et par ganger til på veien tilbake til Uyuni. På forhånd hadde vi fått beskjed om at vi skulle være tilbake senest 17.30, og alle hadde planer om å ta bussen til La Paz 20.00. Klokken 17 var vi midt ute i ødemarken og alle ble litt stresset. Vi rakk heldigvis bussen akkurat, da vi var i Uyuni 19.30. Turen har vært veldig fin og vi har sett og opplevd masse! Det var altså nå klart for enda en nattbuss, noe vi ikke akkurat har savnet. Sov litt underveis, men koste oss ikke akkurat veldig i bussen. Céline ble også kvalm og har begynt å få omgangssyke, uff ikke bra.