La Paz

Siste stopp i Bolivia

Søndag, 6.mai
I dag er det Céline sin bursdag, noe vi hadde gledet oss lenge til å feire. Vi fant fort ut at dagen ikke kom til å bli like bra som håpet, ettersom hun hadde kastet opp hele natten og var kvalm. Dette fortsatt utover morgenen og dagen. Vi fant oss et billig hostel som het El Lobo, ulven, noe som passer utmerket, i og med at jeg liker ulver. Rommet var veldig lite, knapt plass til to senger, men Céline sloknet på 1, 2, 3, noe som kanskje sier noe om hvor dårlig hun var, stakkar. Etter et par timer i sengen gikk vi ut for å spise lunsj, noe som var veldig godt. Etter dette slappet vi litt av på plazaen i La Paz i solen. Det var behagelig, men Céline var ikke bra og oppoverbakkene tilbake til hostellet var ikke akkurat kurante og det ble mer soving etterpå. Etter å ha brukt et par timer på internett på hostellet, gikk vi ut for å spise, noe som ikke var særlig morsomt heller. Dette har vært verdens værste bursdag, ikke bra! Må også nevne at begge måltidene i dag ble inntatt på samme restaurant, Banais, det var veldig god mat der.

Mandag, 7.mai
Grunnet den ille dagen i går, bestemte vi oss for at bursdagen skulle være i dag istedenfor. Derfor satte jeg på alarmen min litt før vi skulle stå opp, for å klargjøre for dagen. Céline lå og ante fred og ingen fare, imens jeg tullet rundt og styrte. Hun fikk fargerike papirbånd over hele dynen, i tillegg til fine gullfargede bokstaver med initialene hennes ved puten. Jeg pyntet også meg selv med fargerike bånd og bursdagshatt. Deretter var det tid for selve vekkingen, noe som bestod i at jeg sang vår flotte bursdagssang og spilte med en søt tamburin jeg hadde skaffet for anledningen. Etterpå tutet jeg med sånn liten fløyte og hun våknet forskrekket opp. Vi hadde det morsomt og tok mange bilder med disse rekvisittene, og hun fikk naturligvis en hatt hun også. Gaveutdeling var det også tid for, og hun fikk en bukse, veske, armbånd og kjede. Det sier vel seg selv at hun har vært med på å velge disse gavene, men vi har bestemt oss for å fullføre gavene til hverandre i Lima, vårt siste stopp. Heldigvis følte Céline seg bedre i dag og etter forfriskende dusjer dro vi til Banais for bursdagsfrokost. Det var godt og vi hadde det hyggelig.

Etter den gode frokosten gikk vi ut på plazaen for å slappe av i solen og lese bok. Det var behagelig og deilig å slappe av og synke maten før dagens store aktivitet begynte. Den store aktiviteten for dagen var nemlig shopping, noe vi klarte med glans. Mesteparten av det vi kjøpte var gaver, og derfor skriver jeg ikke hva her, men vi var ihvertfall svært fornøyde med dagens fangst, noe ikke bagene våre var. Etter den morsomme shoppingen vendte vi igjen tilbake til Banais for bursdagslunsj, nam nam. Etterpå shoppet vi enda litt mer og så gikk vi tilbake til hostellet og gjorde oss klare for kvelden. Kvelden begynte med middag på Banais, noe som kunne ha vært rolig og enkelt. Vi hadde et problem, vi hadde nemlig ikke tatt med oss hattene og bursdagsrekvisittene. Derfor tok jeg en snartur ut i La Paz og fant en bursdagsbutikk. Der ble det igjen storshopping, med fine hatter, fem ballonger, og siste men ikke minst, Bobby. Bobby var et hundehode man kunne ta på seg som en maske. Den var kjempekul og ble en slager utover kvelden. På veien fra butikken blåste jeg opp ballonger og satt en på hver finger, noe som resulterte i mange rare blikk. Fornøyd kom jeg tilbake til restauranten og vi koste oss med god kake.
Etter middagen hadde vi planer om å dra ut for å ha det morsomt, noe som viste seg å være vanskeligere enn man kunne dro. Vi skulle til Hard Rock Café, men fant ut at den var stengt på mandager. Derfor satt vi oss i en taxi og sjåføren skulle vise oss hvor vi burde dra. Det ble en ganske lang kjøretur, og vi ble mer og mer skeptiske, ettersom det var få mennesker der. Tilslutt bestemte vi oss rett og slett for å droppe det og dro tilbake til hostellet. Jeg har glemt å nevne at man kan kalle La Paz for Little Israel, grunnet at det er israelere absolutt overalt. Grunnen til at jeg sier dette er at da vi kom tilbake til hostellet, irriterte over den mislykkede jakten etter fiesta, traff vi noen israelske gutter på hostellet. De viste seg å være kjempehyggelige og vi var med dem resten av kvelden. Her ble Bobby en stor slager og vi fikk oss en god latter når noen av dem danset og sang med et hundehode på. Bursdagen endte nokså sent, vi var vel i seng på morgenkvisten rundt klokken 5. Jaja, man har jo bare bursdag en gang i året. Denne dagen har vært kjempefin og en verdig bursdag! Gratulerer igjen med dagen!

Tirsdag, 8.mai

Jeg våknet i dag rundt 10.40, grunnet svært mye bråk i trappene og rommene rundt, hørtes ut som de ommøblerte hele hostellet med store maskiner. Céline derimot merket ingenting, og 13.10 ble jeg nødt til å vekke henne, rumlingen i magen min begynte å ta over for høfligheten. Hun synes det var nokså greit da, hadde jo tross alt fått 8 timer søvn. Vi dro igjen til Banais for å spise frokost/lunsj rundt 15. Etterpå bestemte vi oss for å bruke mer penger og shoppet enda mer gaver, nå kan dere der hjemme glede dere altså, får vi håpe ihvertfall. Deretter slappet vi igjen av på plazaen med bøkene våre. Det ble litt kaldt etterhvert og vi søkte tilflukt på Banais med kakao og kaffe. Céline har mistet en del linser og vi fant en optiker og kjøpte nye. Så var det middagstid og vi tok vårt siste måltid på Banais, ihvertfall på en lang stund vil jeg tro. Da middagen var over trasket vi tilbake til hostellet hvor vi pakket og la oss, klare for morgendagen, som begynte klokken 05.00.

Onsdag, 9.mai
Som sagt begynte dagen i dag klokken 5, grunnet at da gikk den første av tre busser vi skulle bruke dagen på. Den tok oss til en fin by som heter Copacabana, der vi ble ført til et hotell vi kunne slappe av på med sofaer og gratis internett. Vi koste oss og gikk også ut i byen for å kjøpe brød og yoghurt. Jeg hadde ganske mange bolivianos igjen, og brukte restene på en god lunsj på dette hotellet. Deretter var det tid for neste buss og nå gikk ferden over grensen til Peru, til Puno. Morsomt å få enda et stempel i passet og traske over en ny grense. Vi har ikke merket veldig mye forskjeller enda, men en ting har jeg lagt merke til. Det er at doene vi har brukt hittil ikke har dosete og er veldig lave. Hmm, får satse på at dette ikke er slik vi kommer til å ha det de siste ukene, men vi overlever vel uansett. Vi kom oss til Puno, der vi fikk tilbud om å være med på en båttur for å se noen som er kalt flytende øyer. Vi grep sjansen, og det var kjempekult. 60 øyer på Lake Titikaka, som er bygget opp av jord og gress og var veldig stilig. Etter båtturen spiste vi middag på bussstasjonen og var klare for bussturen videre. Beskjeden vi hadde fått var å møte opp klokken 21.00. Vi så på klokkene våre og møtte opp til denne tiden, for plutselig å få beskjed om at i Peru er ikke klokken det samme, men en time bak, altså 20.00. For deres informasjon der hjemme, vil det si at vi nå lever 7 timer bak dere, altså blir det enda mer avansert med kommunikasjon. Vi slappet derfor av en time til, for deretter å stabbe oss til bussen. Etter storshoppingen i La Paz har vi begge to nå en ekstra liten sekk på den store sekken, noe som gjør sekkene våre enda større enn de var før, selv om det nesten er umulig. Vi kom oss på bussen og ble møtt av en uventet overraskelse. Uten at vi vet hvorfor, har vi fått plass på 1.klasse. Vi sitter nå i store og komfortable seter og har det egentlig veldig deilig. Morsomt å oppleve dette også. Dette ble et veldig langt blogginnlegg merker jeg, men nå skal jeg benytte meg av de gode setene og sove. Kan jo si hva planene fremover er, det er tur til Amazonas, 3 netter fra 11.mai. Fra 16.mai skal vi gå inka trail, 3 netter det også. Natta.