Cusco 1 og Amazonas

En tur inn i regnskogen

Torsdag, 10.mai
Forrige innlegg endte med at jeg fortalte om hvor flotte og fine seter vi hadde på bussen til Cusco. Jeg kan nå si at det ikke på langt nær var så flott som vi håpet. På starten var det fint, men etterhvert bestemte de seg for å sette alle ovnene på fullt og det ble helt vilt varmt. Céline satt ved vinduet, noe som vil si tett inntill ovnen og setet hennes ble glovarmt. Luften ble også tett og ekkel og vi sov ikke akkurat mange timer på denne bussturen. Vi kom frem til Cusco rundt fire og klokken fem var vi klare for å sove på hostellet, Hospedaje Puñuna Wasi, der vi fikk lov til å sove, selvom vi bare betaler for neste natt. Vi sov da en stund og ble værende på hostellet til langt utpå dagen, sov og leste og generelt slappet av. Det var deilig etter den mildt sagt slitsomme natten. Da vi følte oss greit uthvilt gikk vi ut for å utforske litt av Cusco. Naturlig nok ble det litt shopping også, dette ser ut til å ha blitt en selvfølge for oss den siste tiden. Å titte i butikker med Sør-Amerikanske ting blir aldri kjedelig og vi ser nye, morsomme og fine ting absolutt hele tiden haha. En annen ting vi gjorde var å ta turen innom Bamba Experience sitt kontor for å få informasjon om turen vår til Amazonas, som starter i morgen. På veien til Plazaen hadde vi sett en vegetarrestaurant, noe som var perfekt for Céline, og vi bestemte oss for å spise der. Dette var veldig vellykket, og jeg spiste soyakjøtt for første gang, når man ser bort ifra soyaburger. Det jeg valgte var Lomo Saltado, noe som tydeligvis er en typisk peruviansk rett, så da ble det jo bra å endelig velge noe eksotisk, hehe. Etter en god middag tok vi en tidlig kveld og sovnet søtt i sengene våre.

Fredag, 11.mai
Også i dag tok vi en rolig formiddag og sov så lenge vi orket og slappet av med bok og pc. Deretter pakket vi sammen sakene våre og lot mesteparten av tingene bli innelåst i et bagasjerom på hostellet. Jeg glemte å nevne at vi i går bestemte oss for å kjøpe en ekstra bag på deling og sende som et ekstra kolli hjem til Norge. Derfor pakket vi den og bruker som bagasje til Amazonas. Turen gikk så til en internettcafé, der vi tilbrakte mange timer. Jeg fikk skypet en stund med mamma og Markus, noe som begge deler var veldig hyggelig. Det ble litt surr med Céline sin memory stick dessverre, men her i Peru funker ihvertfall bloggen hennes, noe som er veldig bra. Etter litt dårlig beregning av tid, ble middagen inntatt i et nokså raskt tempo, men det viktigste var at vi fikk i oss mat før vi skulle ta enda en nattbuss. Vi kom oss til bussholdeplassen og på bussen og oppdaget at vi merkelig nok enda en gang var plassert på 1.klasse, faktisk akkurat de samme setene som sist gang. Også denne gangen var vi svært gira og fornøyde, men det viste seg å være enda mer forferdelig enn sist gang. Det var om mulig enda varmere og tettere luft og vi følte nesten at vi ble kvalt. Mange slitne og utmattede blikk ble utvekslet gjennom natten og vi fikk kun et par timer søvn. 1.klasse er tydeligvis ikke like bra som det høres ut som!

Lørdag, 12.mai

Vi kom frem til Puerto Maldonado om morgenen og var begge to slitne og trøtte. I dag var vårt første møte med mototaxier, noe som vil si en motorsykkeltaxi. De har tre hjul og tja, vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men de var ihvertfall veldig kule. Vi kom ta til kontoret for turen vår og fikk informasjon. Etter at vi fikk en times tid til å spise frokost, møtte vi guiden vår for turen, Rony, og ble fraktet i en båt til en lodge i regnskogen. Dette var lodgen der restaunten var og vi skulle sove et annet sted, litt lenger borte. Vi fikk tatt en rask dusj, noe som var deilig etter den utmattende bussturen. Deretter bar det utpå en vandring i jungelen, der vi lærte mye om diverse eksotiske planter og trær- Det var veldig spennende og det er utrolig hvor mye rart som finnes. Noen av tingene vi gjorde var å smake på ulike rare frukter og å slå på noe som ble kalt et telefontre. Det var en morsom tur og vi koste oss i det tropiske klimaet, rart å gå i shorts igjen etter uker med ullklær
Da vi var ferdige med turen var det tid for lunsj og vi fikk servert god mat. På turen i jungelen var det forresten kun Céline og jeg som var på gruppen.Etter lunsj fikk vi slappet av en stund i hengekøyene, noe som var kjempedeilig og avslappende, jeg liker hengekøyer. Nå fikk vi også beskjed om at vi skulle få en ny person i gruppen vår, en tysker som het Niklas. Han var veldig hyggelig og ble med oss på neste aktivitet, tur til Isla de Monos, Apeøyen. Før dette var det tid for å bade i elven, Rio de Madre. Her dekket vi oss også helt inn i gjørme, noe som visstnok skulle være bra for huden. Det var ganske morsomt og vi følte oss som to små barn i barnehagen. Å vaske av gjørmen var derimot ikke så enkelt, og vi følte oss nokså skitne etterpå. Det vi gjorde etterpå var at vi tok en tur innover Isla de Monos for å se etter aper, noe vi ikke så særlig mange av. Jaja, slik er det og vi tok turen til middag. Maten var god nå også og etter at magene våre var fulle tok vi turen til lodgen der vi skulle sove. Der sosialiserte vi oss litt med guiden og Niklas, før vi gikk til sengs, noe som var svært deilig etter natten jeg har fortalt om.

Søndag, 13.mai
I dag skulle vi dra til en innsjø, Lake Sandoval. Etter frokost begynte ferden og vi tok en båt et lite stykke. Deretter gikk vi ca 3 km og kom frem til båten vi skulle ta. Den måtte padles, noe guden heldigvis tok seg av. Det var kjempefint der og innsjøen var veldig pen.Solen var stekende og vi ble kjempevarme, derfor var det deilig at vi fikk badet etter en stund. Vi spiste også god lunsj, som var pakket i noen slags blader, noe som tydeligvis var typisk for regnskogen. Det var en ny og morsom opplevelse. Etter lunsj var det ca to timer mer i båt og vi så masse aper. Det var flere forskjellige typer og de svingte seg i trærne og holdt på, noe som var veldig morsomt å oppleve. Naturlig nok måtte vi også gå tilbake de ca 3 kilometrene. Det var en hyggelig tur og vi så enda flere aper. Vi kom til lodgen rundt fem og fikk en liten stund til å slappe av før vi gikk ut på tur i mørket. Her hadde vi alle hodelykter og så diverse ting. Blant annet kjempestore og ekle edderkopper. Turen gikk rett til dit vi spiser og vi fikk i oss god mat igjen. Også i dag gikk kvelden til sosialisering med Niklas og guiden, etterfulgt av en tidlig natt.

Mandag, 14.mai

I dag begynte dagen svært tidlig, og vi skulle avgårde ca klokken 6. Det som sto på programmet var Canopy Walk og zip-line, noe som viste seg å være veldig morsomt. Tror jeg har prøvd å forklare zip-line før, vi gjorde ihvertfall noe lignene i Brasil, Bonito. Det er at man sitter fast i en line, her var det veldig høyt over bakken, høyt oppe i trærne. Man slenger seg ut og suser i full fart over tretoppene. Dette var morsomt og vi gikk også over en bro høyt over trærne. Det var en morsom start på dagen og vi spiste frokost etterpå. Deretter var det visst tid for å forlate regnskogen og vi satt oss på båten tilbake til Puerto Maldonado, der vi skulle tilbringe resten av dagen. Her møtte vi en amerikansk jente, Krissie, og vi var med henne hele dagen, veldig hyggelig. Første stopp på turen var serpentario, der vi så mange ulike slanger og også fikk holde noen, noe som var morsomt og spennende. Deretter dro vi til markedet, der vi ble forlatt av guiden vår, for å klare oss på egenhånd resten av dagen. Det gikk helt fint, bortsett fra at vi hadde mye tid til å utforske en ganske så liten by. Vi endte opp med å sitte på lunsjrestauranten i ca 3 timer og spille kort. Dette var også på grunn av at det var mye regn og vi ville ikke gå ute. Vi tok også enda en tur til markedet og shoppet litt, og gikk opp i et høyt tårn, der vi hadde god utsikt over hele byen, noe som var kult og vi så regnskogen strekke seg langt utover. Vi gikk deretter for å spise middag, og ble også kjent med to amerikanske gutter. De var veldig morsomme og hyggelige og ble med på kortspillet. Vi hadde det derfor svært morsomt den siste tiden og fant deretter bussen. Dessverre har vi igjen de samme setene, men håper for guds skyld denne turen blir bedre enn de to foregående. Vi får krysse fingrene, men jeg kan allerede føle at luften er ganske tykk og jeg er litt kvalm. Ønsk oss lykke til og jeg håper vi overlever!