Machu Picchu

Inka Trail 4 dager

Tirsdag, 15.mai
Til alle som sikkert er kjempebekymret, hehe, må jeg si at vi overlevde bussturen fra Puerto Maldonado til Cusco helt fint. Temperaturen var bra og vi sov egentlig ganske mye, fornøyde med denne bussturen. Vi kom altså i dag frem til Cusco og dro til hostellet for å dusje og gjøre oss klare. Deretter gikk vi ut for å benytte dagen til noe annet enn å sitte på rommet, og var på internettcafé så og si hele dagen. Céline fikk gjort mye av bloggen sin, som heldigvis funker her, og jeg fikk gjort mye diverse surr. Snakket med pappa, Armand og Alice på Skype, veldig hyggelig. Ellers leste jeg og surret litt rundt. Etter disse innholdsrike timene tok vi turen til Bamba Experience Office, der vi fikk informasjon om turen vår til Machu Picchu, Inka Trail, som tydeligvis starter klokken 04.00 i morgen. Man har bærere som bærer diverse man trenger til turen, og vi kunne pakke med 2 kg som de kunne bære for oss. Derfor gikk vi til rommet og pakket i vei, det viste seg vanskeligere enn trodd å begrense oss til 2 kg og dagssekk, men vi klarte det tilslutt. Etterpå tok vi en rask middag, for så å legge oss så tidlig som mulig, for å være klare for kamp.

Onsdag, 16.mai
I dag startet vi som sagt Inka Trail og satt oss i bussen klokken 04.00. Det sier vel seg selv at vi var nokså trøtte på det tidspunktet, men var likevel klare og fornøyde. Gruppen vår er sammensatt av tre små grupper med tre ulike guider. Vi er på gruppe med to hollandske jenter, Annemeika og Tirshka, veldig koselige. Guiden vår heter Simba, og han er også en artig type. Gruppe nummer to består av to superkule canadiere fra Quebec, Jeff og Stephan og guiden deres Clarissa. Den siste lille gruppen er vietnameseren Toan og guiden hans som vi aldri fant ut hva het. Gruppen viste seg å være super og vi hilste på alle da vi kom frem til der vi skulle gå fra. Før vi kom dit, spiste vi frokost på et sted på veien. Vi kom tilslutt frem til der vi skulle begynne å gå og fikk utdelt gåstaver, haha, men de viste seg å bli veldig nyttige. Vi var alle litt nervøse, men likevel klare for å starte på den fire dager lange turen til et av verdens nye underkerker, Machu Picchu.

Dagen begynte rolig og vi fikk et stempel i passet vårt, noe som vi naturligvis syntes var veldig stas. Vi gikk sakte og forsiktig til å begynne med og stoppet nokså ofte for å få informasjon om ulike saker og ting på veien. Etterhvert begynte noen bakker, og jeg må si jeg merker at jeg ikke er helt i toppform. Haha, jaja, gikk jo fint, og etterhvert var det enda brattere bakker og jeg ble litt bekymret for hvordan ting kom til å gå. Etter en stund kom vi frem til der vi skulle spise lunsj, og vi fikk god mat og te og alt mulig rart. Det ble også tid til en halvtimes siesta, noe som var veldig deilig, ettersom vi var ganske så trøtte. Så var det i gang igjen og vi trasket ca omtrent to timer til campsiten. I dag gikk vi 9 km og dagen har vært nokså rolig. Vi kom som sagt til campsiten, der vi la oss i teltene våre for å slappe av og lese en liten stund, for tetid klokken 17. Noe annet som stod på menyen var pop corn, noe alle og enhver var svært fornøyde med. Vi koste oss med dette en stund, før vi etterhvert begynte å spille kort, noe som viste seg å bli veldig morsomt. Turens spill ble kreativt nok vriåtter, men med ganske mange flere regler enn det vi nordmenn pleier å spille med. Noen regler kom fra Canada, andre fra Nederland, og det ble en morsom og fin blanding. Middagen avbrøt kortspillet, og vi la oss i teltet rundt 20, vi skulle nemlig opp tidlig neste morgen. Den første dagen av Inka Trail har vært veldig bra!

Torsdag, 17.mai
HIPP, HIPP, HURRA FOR NORGE! Det føles helt rart ut at det er Norges nasjonaldag i dag, når vi er midt inne i dypeste Peru og inkalandskap. Men må si gratulerer til alle landsmenn og til oss selv.

Dette har vært den rareste 17.mai i våres liv, tror ikke jeg trenger å begrunne hvorfor, men nå skal jeg begynne å fortelle hva vi har gjort i dag da. Den andre dagen av Inka Trail er den aller verste, noe vi merket svært godt på gruppen. Vi skulle komme oss opp til Dead Woman`s Pass, som lå på 4215 moh. Dette innebar at vi gikk oppover veldig lenge, mange timer. Naturlig nok er ingen i gruppen i helt lik form, og man kunne gå så raskt man ville i dag. Céline er svært glad i å gå i fjellet og suste avgårde, så kan ikke si jeg så så mye til henne i løpet av den første tiden av dagen, noe som ikke gjorde noe, synes det var veldig greit å gå alene i mitt eget tempo. Må ærlig si det var kjempeslitsomt og noen ganger fikk man bare lyst til å sette seg ned og ta en lang pause. Alle i gruppen bortsett fra Céline, som hadde passert for lenge siden, tok en pause ca halvveis, der vi fikk i oss litt energi i form av sjokolade og slikt. Deretter bar det videre på tur oppover og etter ca 4 timer tilsammen nådde jeg toppen, ca samtidig som canadierne. På toppen var vi alle veldig gira og fornøyde og tok fine bilder. Utsikten er nemlig veldig veldig fin og man kan se langt og masse flott landskap. Céline og jeg ville også feire nasjonaldagen og tok mange bilder med fargene rødt, hvitt og blått. Det ble en del av vår lille feiring, og vi sang begge nasjonalsangen og andre norske sanger inne i hodene våre gjennom hele dagen, en hyggelig ting å holde på med. Forresten var det ganske kaldt på toppen, selv om veien opp var fryktelig varm og slitsom. Etterhvert ankom hele gruppen og vi fikk tatt gruppebilde, før vi satte i gang med veien nedover. Vi skulle til ca 3600 moh, der campen vår var. Å gå nedover er ikke akkurat helt enkelt det heller, og nå var det knærne som fikk kjørt seg mest. Da jeg kom ned skalv knærne haha. Céline var som vanlig først nede, og da Jeff og jeg kom ned, fant vi ut at vi skulle strekke ut, noe som sikkert var veldig lurt. Denne turen nedover tok oss omtrent 55 minutter, og da alle var nede spiste vi en god lunsj. Også i dag ble det tid til siesta i teltet, noe som var kjempedeilig, etter å ha overlevd den mest krevende dagen av Inka Trail. Tetid var også i dag klokken 17, og i dag var det faktisk enda morsommere med kortspill. Vi har en veldig fin gruppe og ler og tuller ca hele tiden, noe som gjørt alt kjempegøy. Middag ble det i dag også og etterpå la vi oss tidlig i dag og.

Fredag, 18.mai
Også i dag stod vi opp klokken 05.30. Glemte å fortelle om hvordan vi står opp, det er slik at bærerne kommer med coca te til teltet vårt og gir oss det. Klokken 06.00 er det frokost og før det pakker vi sakene våre. Etter frokost farer vi avgårde på tur. I dag så vi mange forskjellige inkaruiner. Dagen startet nokså hardt med mye oppover og på veien gikk vi forbi en av inkaruinene jeg nevnte nettopp, veldig fint. Jeg er glad vi har de hollandske jentene på gruppen, slik at jeg har noen å ta det rolig og sakte i oppoverbakker med. Deretter var det nedover en god stund og vi kom til enda en gammel inkaruin. Dette var rett før lunsj, og før vi kom til lunsjstedet, fikk vi tatt bilde sammen med en lama, noe jeg har hatt lyst til lenge, jeg liker nemlig lamaer svært godt. Ved lunsjstedet spiste vi oss mette og så begynte det å regne, noe vi ikke akkurat var så veldig glade for. Heldigvis hadde vi med oss regnponchoene våre, tok dem på oss og var klare for fortsettelsen. Det regnet og regnet masse og vi ble nokså våte, men kom oss tilslutt frem til enda en arkeologisk inkabygning. Her fikk vi informasjon og da hadde det også sånn ca sluttet å regne heldigvis. Da var vi mye mer fornøyde og klare for neste steg, eller man kan vel kalle det mange steg, det var nemlig mange trapper vi skulle gå nedover. Knærne elsker trapper og vi koste oss nedover her. Etter en stund ble det bedre og veien strakk seg mer utover. Vi kunne velge om vi ville gå til et arkeologisk sted, noe alle valgte og her tok vi mange kule hoppebilder med fin utsikt. Så bar turen til campsiten, der vi faktisk kunne ta oss en dusj. Dusjen var kald, men det var likevel deilig å føle seg rene, etter at vi ikke har dusjet gjennom hele Inka Trail. Etter dusj fulgte tetid, der vi også i dag fikk i oss pop corn og snacks og hadde det koselig. Noen, blant annet Céline, valgte å gå til enda et arkeologisk sted, imens vi andre satt og spilte kort. På et punkt ble det så mørkt inne i spiseteltet at jeg og Jeff satt oss utenfor og spilte kort på stoler. Da etterhvert vendte Céline og Stephan tilbake fra tur og alle ble med oss på mer kortspill. Vi hadde det veldig morsomt som vanlig og hygget oss masse utover til det begynte å nærme seg middagstid. En overraskelse kom etter middag, da fikk vi nemlig kake, nam nam. Alle storkoste seg og etterpå kom bærerne, man kaller den portere, og introduserte seg. Etterpå ga vi dem tips ettersom de hadde gjort en veldig bra jobb.
Jeg har ikke skrevet så mye om porterne, men de er absolutt verdt å skrive litt om. De er menn som bærer så og si alt for oss og campen. Maksimum vekt de kan ha på ryggen er 28 kilo, men det er veldig veldig mye. Man ser at de sliter og har det vondt imens de går, men det er jobben deres, så er ikke så mye man kan gjøre med. De er nokså små alle sammen og ser ikke så sterke ut, men det er de absolutt. Når de kommer bak oss på veien går vi inn til siden, slik at de skal kunne slippe forbi uten problemer. Vi har stor respekt for disse menneskene, og de er veldig flinke som gjør denne jobben. En morsom ting er også at man kaller dem papi, guidene gjør det pga de ikke vet alle navnene, og da har vi også gjort det. Det har blitt en morsom greie gjennom hele turen og det har vært mye tull og moro.

Lørdag, 19.mai
I dag er den store dagen vi skulle ankomme Machu Picchu og vi bestemte oss for at vi skulle være den første gruppen fra Inka Trail som kom dit, det kommer nemlig veldig mange mennesker raskt om morgenen til Machu Picchu. Dette medførte at vi sto opp 02.45 og gikk til check pointet klokken 03.00. Her var vi de første, men check pointet åpner ikke før 05.30, så det ble noen lange og kalde timer her. Da det åpnet var vi klare til kamp og kom oss gjennom porten. Vi var alle veldig ivrige, noen mer enn andre, og Céline og Stephan spurtet hele veien og kom seg frem til Machu Picchu aller først, det var bra gjort av dem. Vi andre gikk også i et raskt tempo frem til Sun Gate, der man ser Machu Picchu første gang. Der tok vi mange fine bilder, for deretter å komme oss nedover mot selve Machu Picchu. På veien tok vi mange bilder og hadde det hyggelig, og vi var fornøyde med å være første gruppe fra Inka Trail som ankom Machu Picchu. Vi møtte de andre der og tok gruppebilder og slike ting foran ruinene, slike bilder alle tar ved Machu Picchu og det ble mye fint. Alle var veldig glade da vi var der, og det var et fantastisk syn å se de store og godt bevarte ruinene. Etter å ha gått gjennom et check point, fikk vi en guided tur av guiden vår gjennom Machu Picchu. Vi fikk vite mye interessant og hadde det morsomt der inne. At vi hadde gått i 4 dager var noe vi var svært fornøyde med og tullet mye med. Den guidede turen varte en stund, og deretter hadde vi fritid til å slappe av alene. Vi fire jentene fra gruppen vår bestemte oss for å legge oss på gresset for å ta en power nap, vi hadde jo tross alt stått opp 02.45 og var ganske slitne alle sammen. Det er nok ikke mange som kan si at de har sovet på Machu Picchu haha, og det var veldig behagelig også. Etter å ha sovet og sett de flotte inkabygningene, tok vi bussen til Aguas Calientes. Der skulle vi ha vårt siste måltid sammen hele gruppen, og det var inkludert for oss. Maten var god og vi hygget oss. Etterhvert måtte vi si hadet til canadierne, de var veldig morsomme fyrer og vi likte dem veldig godt, så da var jo det litt trist naturligvis. Sammen med de hollandske jentene tok vi tog og buss til Cusco.

Turen har vært kjempebra og vi har hatt en kjempefin opplevelse! På sånne turer har gruppene mye og si, og vi har vært veldig heldige denne gangen og hatt en gruppe vi har trivdes kjempegodt med. Alle har tullet masse og gjort mye rart og ledd hele tiden. Selve opplevelsen av å gå den samme ruten som inkaene gjorde for lenge siden var også veldig bra. Må si det var veldig hardt til tider, men vi kom oss gjennom det og hadde en kjempefin tur. Tusentakk til alle sammen!

Vi kom til Cusco og spiste middag, for deretter å ta bussen til Arequipa. Her fikk vi også første klasse, og det gikk ganske greit denne bussturen også. Må igjen si at vi er veldig fornøyde med Machu Picchu! Anbefaler alle å gjøre Inka Trail, det er veldig hardt, men også verdt det.