Lima

Siste stopp på reisen!

Lørdag, 26.mai
Vi sto opp etter en god natts søvn, og litt utpå dagen gikk vi for å spise frokost/lunsj, noe vi gjorde på en restaurant rett ved siden av hostellet, som vi endte opp med å spise på svært mange ganger. Céline kom i snakk med en fransk kar, Quentin, og han ble med oss. Det endte med at vi var med han hele dagen og gikk rundt og tittet i Lima, på plazaen og litt i butikker osv. Vi satt oss også en liten stund på Starbucks. Etter en stund var vi ganske slitne og gikk tilbake til hostellet, der vi gjorde oss klare til å dra. Nå kom også Annemeike og Thyrza og vi spiste middag sammen med dem, det var veldig hyggelig. Deretter gikk turen videre for vår del, vi hadde planlagt å møte noen vi hadde møtt i Huacachina på deres hostell, Pariwana. Det var Paul, Natalie og Carrie, kjempehyggelige. Etterhvert kom også en engelsk kar, Jon. Vi var med dem lenge og satt og hygget oss masse. Timene gikk og vi bestemte oss for å dra et annet sted, ved havnen. Der sang vi blant annet karaoke og tullet masse. Kvelden var kjempemorsom og vi koste oss masse hele tiden. Disse folkene var veldig hyggelige å være sammen med, veldig bra.

Søndag, 27.mai
I dag sto vi opp slik at vi kunne rekke frokost, var omtrent i 10-tiden. Det ble ikke mange timene søvn, men vi klarte oss fint. Deretter kom vi oss ut og gikk rundt og tittet, før vi ikke ventet for lenge med lunsj, vi ble nemlig ikke altfor mette av brødfrokosten på hostellet. Så ble det mer titting i butikker, og vi fikk kjøpt noen fine småting osv. Vi var så litt på internettcafé, før vi tok turen til Starbucks, der vi kjøpte oss litt godt og satt oss i parken for å nyte det. Etterpå trasket vi tilbake til hostellet, der vi møtte Annemeike og Thyrza, vi skulle nemlig ut og spise middag med dem. I går snakket vi om en mexikansk restaurant og hadde gledet oss hele dagen til dette. Vi satt oss optimistiske inn i en taxi og gledet oss til å komme dit, noe som ble en skuffelse. Det viste seg at restauranten stengte tidlig, noe som var kjedelig. Vi endte isteden opp på en annen restaurant og fikk i oss veldig god mat likevel. Jaja, sånt skjer! Turen gikk så til Pariwana i dag også, der vi møtte de samme igjen og satt og sosialiserte oss med dem. Vi ble etterhvert ganske trøtte og tok turen tilbake til hostellet vårt for å sove.

Mandag, 28.mai
I dag er vår siste hele dag, veldig veldig kjemperart! Vi begynte denne dagen med frokost, for deretter å gå ut i den fine byen Lima. Céline satt seg på café, imens jeg tok turen rundt litt alene. Jeg fant en frisør og klippet håret. Det gikk fint det med spansken, men ble litt kortere enn jeg hadde tenkt meg, men sånn skjer egentlig hver gang jeg klipper meg, så gikk jo helt greit. Deretter var jeg litt på shopping og satt meg litt i parken i solen. Vi møttes så og gikk og spiste lunsj, kreativt nok på det samme stedet igjen. Etter at vi var blitt mette, gikk vi litt rundt omkring og så på livet i Lima. Vi endte så opp på Starbucks igjen og satt der et par timer og leste og slappet av. Etter dette var det tid for å vende tilbake igjen til hostellet, der vi møtte Thyrza og Annemeike og dro sammen med dem til en vegetarrestaurant som visstnok skulle være veldig god. Det var ikke det beste vi hadde smakt, men vi ble ihvertfall mette. Etter maten dro vi til hostellet, der vi satt og hadde det hyggelig med litt kortspill osv. Det var veldig rart å legge seg i dag, og vite at dette var siste natten på veldig lenge som backpacker med silkelakenpose og ryggsekk. Vi sovnet heldigvis etterhvert, men gledet oss ikke så veldig mye til i morgen, rar følelse.

Tirsdag, 29.mai
I dag er dagen som må kalles den siste dagen av reisen vår. For å utnytte dagen sto vi opp ganske tidlig for å pakke. Den siste gangen vi pakker ryggsekken vår, dette er rart. Vi klarte å få det til å bli akkurat riktig med kilo i de to ryggsekkene våre og det ekstra kolliet. I tillegg har vi begge to håndbagasjer som ble nokså fulle. Etter å ha gjort oss klare til å dra, gikk vi ut i Lima for siste gang. Vi tittet mer og i dag var det veldig fin sol og fint vær, nesten som Lima mente vi skulle bli litt til hehe. Lunsjen ble inntatt på en hyggelig restaurant rett ved plazaen, den siste lunsjen.. Som avtalt møtte vi Annemeike og Thyrza på Starbucks der vi spiste den siste cookien og hadde det veldig hyggelig sammen med dem. De har vært to veldig hyggelige jenter å bli kjent med på turen. Turen bar så til Dragonfly, der vi lasset alle tingene våre inn i taxien og kom oss avgårde til flyplassen. Å sette seg på flyet var en veldig rar følelse, det kan man trygt si. Vi så på film og litt Friends, så det var ihvertfall en morsom flytur. Etterpå ble det sovetid, og jeg fikk egentlig sovet ganske mye.

Onsdag, 30.mai
Flyet fra Lima til Madrid kom frem rundt 14 i norsk tid, noe som var morgen for oss som kom fra Peru. Vi ventet et par timer på flyplassen og rakk å spise mat, må vel kalle det lunsj. Flyturen til Düsseldorf tok omtrent 2,5 timer og det var en ganske grei flytur, mye søvn. I Düsseldorf hadde vi kun 45 minutter til både å sjekke inn og komme oss til gaten, noe som det sier seg selv at blir stress av. Derfor løp vi avgårde og styrte rundt, heldigvis rakk vi flyet. Jeg fikk ikke kjøpt vann, kjedelig, men overlevde likevel da, fikk kjøpt vann på flyet hehe. Dette var en rar flytur, nå visste vi at vi skulle komme til Norge, noe vi hadde blandete følelser for. Vi landet tilslutt da og steg i land i fedrelandet. Her møtte vi de første kjente nordmennene, Hanne og Kristine, som tilfeldigvis kom hjem fra Frankrike samtidig som vi kom fra Peru. Etter å ha vært på Tax-Free, fant vi bagasjen vår og gikk ut og møtte familien. Var jo veldig hyggelig å se dere igjen da, mamma og pappa! Så gikk turen hjem til Bærum og denne lange og fine reisen er over. Se neste innlegg for mer informasjon.