Bonito

Et veldig fint sted

Onsdag, 18.april
Gidder ikke å skrive en egen dag for i går, men vi var i Campo Grande på et hostell som var ganske fint, vi bodde på eget rom. I dag sto vi opp og tok taxi til bussholdeplassen. Her fant vi billettene våre, kjøpte lunsj og kom oss på bussen til Bonito. Bussturen var 4-5 timer og egentlig ganske behagelig. Det eneste problemet var at en jente på ca 12 år sang nesten hele tiden høyt i bussen, irriterende kan man si. Vi kom frem til Bonito ca 14 og ble plukket opp på bussholdeplassen og ble kjørt til der vi skulle bo, Catarino`s Guest House. Der var det kjempefint og vi fikk vårt eget rom og alt var bra. Vi ble spurt om å bli med til noe som heter Balneiro Municipal og ble med. Det var et sted ved en elv der man kunne slappe av og sole seg og slike ting. Vannet var veldig fint og klart og fullt av ganske store fisker. Man badet med dem og det var artig, litt rart i starten, men moro etterpå. Vi matet dem med kjeks og de hoppet rundt oss og var helt i hundre. Vi koste oss her og det var gøy å hoppe i elven og bade med fisker. Etter et par timer dro vi til hostellet, der vi lagde middag, for deretter å ta en tur ut i byen. Det er en veldig koselig by og vi gikk langs hovedgaten, tittet i små butikker og kjøpte is. Etter en stund ble vi trøtte og gikk til hostellet for å legge oss. Da skjedde det noe morsomt. Først låste Céline meg ut av rommet og jeg sto og ventet litt. Så bestemte jeg meg for å skremme henne og løpt ut på terrassen utenfor rommet. Jeg fant vinduet til rommet vårt og tittet inn. Hun hadde åpnet døren og sto og så ut, ventet på at jeg skulle komme og skremme henne eller noe i den duren der. Hun sto der kjempelenge og jeg var sikker på at hun visste hvor jeg var. Tilslutt begynte jeg og le og hun snudde seg og skvatt skikkelig! Hun skrek og falt ned på gulvet. Det var veldig gøy og ingen av oss klarte å slutte å le. Etter et par sekunder kom to av de på hostellet løpende opp og lurte på om vi var ok. De hadde blitt ganske redde av det høye skriket. Det var ihvertfall veldig morsomt for oss, og hun skvatt faktisk hver gang jeg gikk ut på terrassen for å gjenta spøken. Det var en morsom avslutning på dagen og vi la oss til å sove.

Torsdag, 19.april
I Bonito er det masse økoturisme, turisme som ikke skader naturen, eller noe sånt, ikke sikker på definisjonen. I går så vi derfor i en katalog med mange ting man kunne gjøre og bestemte oss sammen med en familie på tre italienere og en brasilianer at vi skulle dra til Rio de Peixe i dag. Vi sto opp tidlig og kjørte dit i en minibuss. Det var veldig fint der, er mange små fosser og en elv osv. Man begynte med å gå en liten tur forbi alle disse fine små fossene og vanntingene og så på alt sammen. Da vi kom til enden var det badetid og vi hoppet ut i kjempefint og klart vann. Det var veldig moro og vi svømte og badet og hadde det gøy. Det var altså mange forskjellige steder man kunne bade og vi tok masse morsomme bilder pene steder og med fisker og alt mulig rart. Etterhvert var det tid for lunsj og vi var svært sultne. Vi kom inn i lunsjrommet og ble helt overveldet. Det var mat overalt, et kjempestort utvalg av gode ting. Dette førte til at vi spiste veldig mye og etterpå la vi oss i noen hengekøyer for å slappe av. Etter dette var det tid for del 2 av dagen og vi gikk et kort stykke til. Her var det noe kalt zip-zap, man slenger seg ut på en line med en tau og håndtak. Dårlig forklart, men det var ihvertfall veldig morsomt og vi holdt på lenge. Etter å ha badet et par steder til dro vi tilbake og spiste middag på hostellet. Så gikk vi også i dag litt rundt i byen og kjøpte en kjempegod is.

Fredag, 20.april
I dag dro vi til Rio Curiti. De vi var med i dag var italienerne, en gutt fra Nederland og en fransk jente. De var veldig hyggelige og vi hadde det moro. I dag skulle vi snorkle og kom dit og fikk på oss flotte våtdrakter, vester og snorkel og maske. Vi følte oss veldig fine og gikk et lite stykke til der vi skulle starte. Så gikk vi ut i vannet og prøvde oss litt. Det var utrolig pent der og vannet var kjempeklart. Vi så mange fine fisker og alt var bra der. Jeg har også en greie til det lille kameraet som gjør at jeg kan ta bilder under vann og tok derfor mange bilder. Det var moro å snorkle der og vi gjorde det en god stund før vi kom tilbake. Der var det et basseng og vi slappet av litt der. Så dro vi til hostellet og slappet mer av, for deretter å gå litt rundt i byen med han nederlenderen, Fredrik, og hun franske, Valerie. Det var veldig hyggelig og vi satt litt i en park. Deretter gikk vi tilbake for å spise middag. Etter dette dro vi igjen ut med disse to og satt forskjellige steder og hygget oss. Vi møtte også andre fra hostellet og var litt med dem og hadde egentlig en veldig hyggelig kveld. Dagen i dag har vært veldig bra!

Lørdag, 21.april
I dag var dagen vi skulle forlate Bonito og vi pakket og gjorde oss klare tidlig på morgenen. Vi skulle betale for alt vi hadde gjort, og det ble litt surr. Gidder ikke å gå inn på det, men vi ble ihvertfall litt sinte. Etterpå kom stemningen opp igjen og vi spiste frokost. Oppholdet i Bonito har vært veldig bra! Vi busset til Pantanal, men skriver om det senere.

Skrevet av kjercel 17:05 Arkivert i Brasil Kommentarer (0)

Foz do Iguazu

The great waterfalls

Adventure - Fredag, 13.april
Dagen i dag begynte med at jeg minnet Céline på dagen og datoen, noe som kanskje ikke var det lureste jeg har gjort, med tanke på at hun er svært overtroisk. Hun var ikke så fornøyd med denne dagen og trodde at alt skulle gå galt, men dagen i dag viste seg å bli svært bra istedenfor dårlig. Vi skulle besøke den brasilianske siden av fossene i dag og kom oss til bussholdeplassen. Der møtte vi på to australske gutter, Brent og Matty, som vi faktisk hadde møtt før gjennom Bamba Experience. Vi kom i snakk med dem og det endte faktisk med at vi var med dem hele dagen. De var veldig morsomme og vi hadde det gøy helt fra starten. Etter et par bussturer kom vi oss frem til der fossene var. Det var et veldig fint syn og vi var alle enige om at disse fossene var veldig fine! Etter litt frem og tilbake bestemte vi oss for at vi skulle rapellere og rafte. Jeg har aldri gjort noen av disse tingene før og ble gira. Vi rapellerte først ned 55 meter og utsikten til fossene herfra var veldig fin. Céline og jeg rapellerte ved siden av hverandre og hadde det morsomt. Da vi kom ned var vi ved stedet raftingen skulle starte og fikk blant annet på oss redningsvester. Vi satt oss i båten og raftet nedover og ble allerede klissvåte etter et halvt minutt. Det var veldig deilig, grunnet at været i dag var strålende og varmen brente oss nesten opp. Etter en liten stund nedover kunne man hoppe ut i vannet og badet. Der var vi ganske lenge og hadde det morsomt med blant annet å svømme under båten. Brent og Matty prøvde også å lære Céline backflip og hun ble faktisk ganske flink. Klissvåte gikk vi ut av båten etter en god stund og vi gikk våte rundt hele resten av dagen. Vi så litt mer rundt på fossene og tok mange fine bilder, før vi tilslutt tok busser tilbake til hostellene våre.

Da vi kom til hostellet var det middagstid og vi spiste og koste oss. Vi hadde planlagt å møte australierne og gikk til bussholdeplassen for å møte dem. Akkurat da vi kom dit, begynte det å striregne, og vi løp til hostellet deres, grunnet at det var svært nærme. Der var vi en stund og snakket med mange ulike mennesker og hygget oss. Etterpå gikk turen videre til et sted som het Woods, der vi tilbrakte resten av kvelden. Vi hadde det veldig morsomt der og koste oss. Har vært svært hyggelig å være med disse menneskene hele dagen, så vi har hatt en veldig fin dag!

Relaxing all day long - Lørdag, 14.april
I dag valgte vi å sove lenge og ta en rolig dag. Vi så totalt 3 filmer gjennom dagen. Vi tok også en tur til supermarkedet for å kjøpe mat, godteri og brus. Naturligvis spiste vi også ulike måltider, men er vel ikke veldig mye mer spennende å si om denne dagen. Vi la oss ganske tidlig og sov godt. Haha, dette var en kort liten notis om en uinteressant dag.

A new country - Søndag, 15.april
Vi hadde trodd at vi bare skulle til tre land i Sør-Amerika, men i dag fikk vi et nytt stempel i passet da vi entret Argentina! Må vel si det var flaks vi kom inn, for vi hadde nemlig begge to glemt passene våre på hostellet. Heldigvis snudde minibussen for oss og vi fikk med oss det ganske essentielle for å dra inn i et nytt land. Dette var en inkludert aktivitet i busspasset vårt og vi besøkte Argentina med en gruppe på 15-20 stykker. Vi tok altså buss til fossene og gikk av. I dag skulle vi gå ganske mye rundt for å se de ulike fossene. Foz do Iguazu ligger på grensen mellom Brasil, Argentina og Paraguay, og 70% av fossene er i Argentina. Derfor var det mye å se og vi var her hele dagen. Vi gikk på ulike broer og stier og kom oss frem til de forskjellige stedene. Her i Argentina kommer man mye nærmere fossene enn man gjør på den brasilianske siden. Vi fikk altså sett veldig mye fint på denne turen, den brasilianske siden hadde vi det mer moro på på andre måter, nemlig rapelleringen og slikt. Man kunne ta en båttur under fossene, dette droppet vi og satt og snakket med guiden. Har nevnt før at det ofte kommer mye rart ut av munnen til Céline og i dag klarte hun å snakke med guiden om nasjonaldagen vår, 18.mai. Haha, vi har vært borte fra Norge lenge nå, men ikke såpass lenge at vi skal glemme nasjonaldagen. Derfor var det ganske morsomt og vi hadde det gøy. I dag fikk vi tatt masse fine bilder av de svært imponerende fossene. Tror vi aldri kommer til å glemme at vi har sett Foz do Iguazu.
Etter å ha vært her i Argentina dro vi tilbake til hostellet, der kvelden som vanlig gikk til middag og film.

Life is good - Mandag, 16.april
I dag er dagen vi skal forlate Foz do Iguazu og vi har pakket tingene våre. Nå sitter vi i sofaene på hostellet og driver med ulike småting og fiksing. Snart skal vi dra til supermarkedet for å kjøpe forsyninger til den lange bussturen vi har foran oss. Som vanlig gleder vi oss masse til busstur (nei) og snart er vi klare. Her i Foz do Iguazu har vi hatt det veldig fint og vi er svært fornøyde med oppholdet! Merker at det blir morsommere og morsommere å være backpacker nå som vi har kommet oss ordentlig inn i det, og vi møter jo mange flotte nye mennesker absolutt hele tiden. Vi er derfor fornøyd med livet for tiden og storkoser oss!

Skrevet av kjercel 08:46 Arkivert i Brasil Kommentarer (0)

Barra da Lagoa og Puerto Iguazu

90_1UploadedFile6.jpg 90_1UploadedFile2.jpg 90_1UploadedFile1.jpg 8UploadedFile0.jpg UploadedFile7.jpg

Skrevet av kjercel 11:09 Kommentarer (0)

Florianopolis

Florianópolis
Barbeque Night - Mandag, 9.april

Vi tok en rolig morgen i dag. Céline holdt på med bloggen sin og jeg var litt på internett og bare slappet av tilslutt. Tilslutt kom vi oss ut rundt lunsjtider og kjøpte oss lunsj og gikk til stranden. Der lå vi og slappet av et par timer og spiste blant annet lunsj. Det var egentlig litt kaldt i dag og vi ventet ikke for lenge med å gå til hostellet igjen. Vi fant fort ut at det var Barbeque Night på hostellet, men lagde likevel vår egen mat. Det vi gjorde var å sosialisere oss med alle menneskene her. Det var veldig hyggelig. Vi har blitt mest kjent med noen som er fra Israel. Må si vi er gode på å velge ulike verdensdeler ihvertfall, de siste gangene vi har blitt kjent med noen er fra Afrika, Sør-Amerika og Asia. Neste menneskene vi begynner å snakke med får vel være fra Australia eller Nord-Amerika da haha. Neida, men er morsomt å bli kjent med ulike mennesker. Denne lille byen er forresten veldig bra for å surfe og er svært mange surfere her. Vi snakket altså med disse menneskene hele kvelden og spilte litt biljard og ulike ting, før vi tilslutt la oss.

Pouring rain - Tirsdag, 10.april
I dag sto vi opp til et trist syn, det regnet nemlig masse! Det var litt kjedelig, men heldigvis er det TV og sofaer på hostellet og vi så på en film med noen andre, "Source Code", en spennende film. Etterhvert sluttet heldigvis regnet og vi dro til byen med en israelsk jente som heter Morgan. Der kjøpte jeg nye Havaianas og vi kjøpte mat og litt sånne ting. Så dro vi igjen til hostellet og bare slappet av i sengen og leste litt og sånt. Egentlig ganske behagelig. Neste vi gjorde var å spise middag for deretter å sosialisere oss mer med mennesker. Kvelden gikk og vi var ganske slitne og la oss tilslutt til å sove.

Hate that bus - Onsdag, 11.april
I dag skulle vi ut på 14 timer busstur og tok det rolig på morgenen og gjorde oss klare og pakket og sånne ting. Har vært noen veldig rolige og avslappende dager her i denne lille byen, Barrao da Lagoa, og vi har hatt det fint her. Vi busset til bussholdeplassen, kjøpte litt mat, og kom oss inn i den bussen vi skulle tilbringe mer enn et halvt døgn. Vi hadde forventet at den skulle stoppe for pause hver andre time, men det gjorde ikke denne dumme bussen. Stoppet kun to ganger i løpet av 14 timer, veldig irriterende, for det blir mye bedre når man får strukket litt på beina og beveget oss litt. Dette gjorde at bussturen ble mer slitsom enn den hadde trengt å bli og vi var litt irriterte da vi kom frem ca 9 neste morning.

Finally there - Torsdag, 12.april
Som sagt ankom vi ca klokken 9, og måtte deretter ta en ny liten buss for å komme oss til hostellet vi hadde booket. Vi måtte også gå en liten stund oppover noen bakker for å komme oss dit. Det ble ganske slitsomt med de gigantiske sekkene og lite søvn. Céline ser ut som en skilpadde med sekken sin og det er jo litt morsomt å se på heldigvis. Vi kom oss altså til hostellet og la fra oss tingene. I dag fant vi et kjempestort supermarked, noe som alltid er like gøy. Vi kjøpte masse mat og middag for 3 dager, og vi skal faktisk ha hamburger (soyaburger pga vegetarianeren) og pommes frites. Dette gleder vi oss veldig til! Nå sitter vi i sofaene på hostellet og bare slapper av. Vi har begge litt vondt i magen i dag og derfor er det deilig å bare slappe av. Jeg har kanskje glemt å fortelle hvor vi nå har kommet. Vi er i Puerto de Iguazu, rett ved Foz do Iguazu, Iguassu Falls. Det er noen veldig store, fine og kjente fosser som ligger på grensen mellom Brasil, Argentina og Paraguay. I morgen skal vi dra og se på disse og vi gleder oss. Denne attraksjonen var faktisk noe av det vi la opp reisen vår etter og vi er derfor spente på om det er fint der. Resten av dagen i dag skal vi nok slappe av og spise middag.

Skrevet av kjercel 10:44 Arkivert i Brasil Kommentarer (0)

Bilder

UploadedFile8.jpg 90_UploadedFile5.jpg UploadedFile1.jpg
UploadedFile2.jpg [ 180_UploadedFile4.jpg img=http://photos.travellerspoint.com/452156/UploadedFile1.jpg] 7UploadedFile0.jpg

Skrevet av kjercel 17:30 Kommentarer (0)

Ihla Grande og Paraty

Back to basics - Mandag, 2.april
I dag var dagen vi skulle forlate Rio og vi sto opp og gjorde oss klare til å dra. Det var dagen vi første gang skulle benytte oss av busspasset vårt, som skal ta oss fra Rio de Janeiro til Lima, der vi flyr hjem fra 30.mai. I går sendte vi mail til Bamba Experience og booket transport til første stopp etter Rio, Ihla Grande. Det funket veldig greit og vi fikk beskjed om når bussen gikk neste morgen. Det var en minibuss og egentlig ganske behagelig. Vi kjørte avgårde i den og bussturen varte sånn 3-4 timer ca. Veldig pent her i Brasil med mye vegetasjon og slike ting. Så det er fine bussturer vi får, det er bra. Ihla Grande er en stor øy, så vi måtte da naturlig nok ta en båt ut dit. Det var behagelig med litt forandring i transportmetoden og vi koste oss. Det var ikke så veldig varmt og minnet oss faktisk litt om båtturer i hjemlandet. Vi kom i land på øyen og var svært forvirret og lurte på hva vi skulle finne på og hvor vi skulle bo. Etter en humpete samtale på engelsk, portugisisk, spansk og fingerspråk, fant vi ut at vi skulle bo på en campsite i natt. Haha, vi savnet Overland Tripen og gikk tilbake denne måten å bo på. Nei, var vel ikke derfor, men det var billig og vi benyttet muligheten. Da vi kom dit ble vi litt skeptiske, vi var vant til fine telt. Dette var litt mer skittent osv, men vi klarte oss jo likevel helt fint da. Etter å ha gjort oss klare og bodd oss inn i teltet gikk vi ut og så oss rundt i den lille byen på øyen. Det var veldig fint her og mange små og morsomme butikker. Vi skulle jo også spise middag, og fant en restaurant der alle matrettene het svenske navn. Noen eksempeler er Sven Goran, Bjorn Borg og Kerstin. Haha, vi måtte nesten sette oss her og valgte Sven Goran, en pizza. Maten var god og vi koste oss. Etter dette trakk vi oss tilbake til teltet og sovnet tilslutt.

Burned - Tirsdag, 3.april
Natten i telt gikk egentlig helt fint og vi sov ganske godt. Så sto vi opp og gikk i ca 20 minutter langs øyen, til vi fant en strand som så veldig fin ut. Her spiste vi strandfrokost som vanlig og slo oss ned på håndklærne våre. Det var en veldig deilig dag, og vi var faktisk de siste som forlot stranden. Det ble litt kaldere etterhvert, men det er deilig å ligge å lese og slappe av likevel. Vi trasket så tilbake til campsiten og dusjet av oss all sand og solkrem. I dag klarte jeg å bli svært solbrent på ryggen og baksiden av lårene. Det er ubehagelig, men i følge Céline er det veldig ille. Tror det ser værre ut enn det er, for er ikke altfor vondt heldigvis! Smører meg med 30 fortsatt, men det hjelper tydeligvis ikke. Vi gikk ut og spiste god mat i dag også og i dag tok vi oss en god is. Vi kom oss tilbake til campsiten, og kom i snakk med noen brasilianske gutter som bodde der. Det endte med at vi var en stund med dem og hadde det hyggelig. Er jo spennende å snakke med folk fra andre land, spesielt fra det landet vi er i. Det var en fin kveld det og etterpå la vi oss naturlig nok i teltet vårt og sovnet.

Norwegians - Onsdag, 4.april
I dag sto vi opp ganske tidlig, vi ville nemlig ha noe ut av dagen før vi skulle forlate øyen rundt 13. Vi kom oss opp av silkelakenposen, pakket sekkene og humpet bort til den nærmeste stranden. Der slo vi oss ned med sekkene ved siden av og lå og slappet av. I dag var det veldig varmt og det var deilig å bade. Etter kort tid hørte vi noe kjent og snudde oss rundt og så på menneskene ved siden av oss. Det viste seg at de var nordmenn og hyggelige i tillegg og vi snakket en stund med dem før vi drasset med oss sekkene til bryggen der båten skulle gå. Også her møtte vi nordmenn, en gjeng med ca 8 gutter som gikk på Indøk på NTNU. Hyggelig det og også denne gangen var det deilig med båttur. Sovnet faktisk nesten og våknet brått da vi var fremme. Her satt vi oss på en buss som tok oss ca tre timer til Paraty. Vi hadde sett i Céline sin Lonely Planet bok og dro til et hostell som var anbefalt der, Caso do Rio. Det var et kjempehyggelig hostell og veldig fint der. Vi valgte som vanlig dorm, men var alene på et rom med fire senger. I tillegg var det kjøkken der og alt mulig og vi bestemte oss for å lage middag selv i dag. Derfor kjøpte vi suppe og litt sånt på supermarkedet og lagde mat. Det ble ganske godt. På slike hostell er det lett å komme i snakk med folk og nasjonaliteten vi ble kjent med i dag var Sør-Afrika. To brødre på tur og det var jo litt artig, siden vi faktisk nettopp kom fra Sør-Afrika. Etter å ha surret litt rundt la vi oss til å sove.

The Beach - Torsdag, 5.april

Vi skulle bli en dag til i Paraty, men det var ikke ledig på det hostellet vi sov på natt til i dag og vi hadde funnet et nytt på internett, Geko Hostel. Vi tok en taxi dit og la fra oss baggene. Deretter bestemte vi oss for å dra til en strand resepsjonisten anbefalte, Trinidade. Vi tok en stappfull buss i ca 40 minutter og kom frem. Vi var veldig glade vi dro dit, det var nemlig kjempefint der. Det var den fineste og mest behagelige stranden vi har vært på, og vannet var veldig bra å bade i. Vi ble faktisk der hele dagen og spiste på en restaurant i denne lille, søte byen. Som vanlig er det ikke så lett med språket, og i dag måtte kelneren ta oss med for å blant annet vise størrelsen på brusen. Jaja, er jo litt morsomt med slikt surr også. Tilslutt tok vi bussen tilbake og var litt på hostellet før vi valgte å sove. Vi bestilte også buss til neste dag, snart får dere høre hvor fin tur det var.

Driving in a bus - Fredag, 6.april

I dag var dagen vi valgte å vie totalt til å kjøre buss. Neste stopp på ruten var Sao Paolo og planen var å bli der en natt. Vi sjekket hosteller, men de var alle kjempedyre grunnet at det var påske. Derfor bestemte vi oss for å prøve å dra videre derfra uten å sove der. Dette resulterte i at vi tok to bussturer i dag, en på 6 og en på 10 timer. Enkel regning sier at det blir 16 timer, 2/3 av et døgn. I tillegg måtte vi vente 3 timer i Sao Paolo. Bussturene gikk helt ok de, vi stoppet ca hver andre time før toalettpauser og man kunne kjøpe mat og drikke. Bussene var også veldig behagelige, man hadde stor benplass og alt mulig. Det er jo ikke å legge skjul på at det er slitsom med så lang busstur, men vi fikk ihvertfall sovet nokså mye.

A new place - Lørdag, 7.april
Påskeaften startet med at vi ankom Floraenapolis ca klokken 10. Vi kom til stasjonen og fant ut at vi måtte ta enda mer buss for å komme dit vi hadde bestilt hostell. Vi holdt på i ca 40 minutter og tok to forskjellige busser. Haha, vi følte oss nokså dumme, vi hadde jo de svære sekkene og slet til og med med å komme oss inn på bussen. Det var også ganske så mange mennesker og man kan vel kalle disse bussturene litt slitsomme. Vi kom til en liten by, Barrao de Lagoa, og gikk et kort stykke til hostellet vi skulle bo på, Hilltop. Det var faktisk veldig koselig her, rent og vi hadde stor plass for oss selv. Man kan låne surfebrett gratis her, men vi er jo ikke akkurat de største surferne, og vi får se hvor mye vi får benyttet oss av det tilbudet. Vi slo oss til rett og gikk til stranden for å slappe av. Været var ikke det aller beste, men det var likevel deilig å ligge å slappe av der. Etter noen timer gikk vi til hostellet, dusjet og fikset oss, for deretter å lage mat. Spiste tomatsaus, grønnsaker og nudler, noe som egentlig ble ganske godt. Deretter gikk vi rundt i den lille byen og tittet litt og spiste sjokolade, det er jo tross alt påskeaften. Forresten fikk vi oss en ny venn i dag. Det var en kjempesøt hund som la seg med oss på stranden. Hun fulgte også med oss til hostellet, men vi måtte la henne bli igjen utenfor. Da vi gikk til byen på kvelden, kom hun også og trasket rundt med oss. Det var jo ganske koselig da.

Søndag, 8.april

I dag sto vi opp og tok bussen en liten stund til en annen strand. Vi hadde misforstått litt og måtte gå et stykke til et supermarked. Jeg måtte blant annet ha mer solkrem med høy faktor hehe, vil jo ikke bli enda mer brent. Det var ikke så varmt i dag og var egentlig ganske deilig å gå litt. Vi trosset skyene og la oss på stranden. Vi spilte 20 spørsmål så og si hele tiden, men tilslutt hørte vi torden og så lyn. Da bestemte vi oss for å gi opp, og akkurat da vi kom til busstasjonen kom regnet. Det var jo veldig flaks og regnet ga seg før vi gikk av bussen faktisk. Gikk av et par stopper før og tittet i noen butikker. Kjøpte faktisk en topp og Céline kjøpte toalettmappe. Så gikk vi tilbake til hostellet og nå sitter jeg her og skriver. Snart skal vi lage oss middag og titte mer rundt i den lille byen. Vi blir her tre netter til, det er avslappende og fint her.

Skrevet av kjercel 16:19 Arkivert i Brasil Kommentarer (0)

Hello South America

Rio de Janeiro

A new adventure - Fredag, 30.mars

Gårsdagen gikk med til å fly og å vente. Vi holdt på i svært mange timer og ble slitne, men tilslutt kom vi frem til Rio og kom oss til hotellet. Fredagen, altså første dagen, begynte litt humpete med at vi slet med å finne et sted å bo. Haha, vi endte med å traske en god stund rundt med sekkene på ryggen, men tilslutt fant vi ihvertfall et hostell og sjekket inn der. Bor på et dorm der det er plass til stykker. Er rent, så det er bra. Litt varmt om natten, men vi overlever. Vi hadde bestemt oss for å spise frokost etter å ha funnet hostell, noe som som sagt tok en stund, og endte med å spise frokost 15.30 haha. Men det var på stranden, Copacabana, så det var deilig å sitte der. Vi slappet så av litt og gikk på kvelden ut for å spise. Dette var faktisk vår første middag ute, bare vi to, det var hyggelig og etterpå gikk vi og så litt på livet på Copacabana. Det er veldig fint her, så det er morsomt. Sånn ca ingen snakker engelsk her, det gjør ting litt avansert, men vi klarer oss likevel. Funker når jeg spør på spansk, men vi skjønner ikke hva de svarer på portugisisk, så det gjør det også litt dumt. Haha, men vi overlever og er jo litt morsomt også.

Hello Jesus - Lørdag, 31.mars

I dag var dagen vi møtte Jesus. Ja, bokstavelig talt, vi traff han på gaten. Nei, vi gjorde vel ikke det da, men så den svære statuen av Jesus, som sikkert alle har hørt om. Der statuen er heter Cordovado og vi satt oss på en buss som tok oss dit. Vi tok også en annen buss som fraktet oss oppover en bakke, og gikk de siste 40 minuttene. Da var vi fremme og så den veldig store statuen. Den var kjempestilig og vi så i tillegg veldig god utsikt over hele byen. Vi fikk tatt masse bilder med statuen, så de skal det bli gøy å se på. Lunsjen ble også inntatt her oppe og vi koste oss. Etter denne utflukten tok vi en tur til en annen bydel, Centro, og trasket litt rundt og så på havnen der. Neste ting vi gjorde var å ta taxi til Copacabana og se litt på noen markeder. Også i kveld spiste vi mat ute og trasket rundt omkring. Har vært en veldig fin dag.

Just relaxing - Søndag, 1.april
I dag har vært en veldig avslappende dag, vi har nemlig vært på stranden hele dagen. Begynte med frokost og ble liggende å sole oss hele dagen. Det var veldig deilig med en slik dag, vi har jo stort sett gjort noe hele tiden. Morsomt å se på alle de rare menneskene som finnes i verden og å bare nyte dagen. Minuset var at jeg ble solbrent i dag, har jo sånn ca ikke solt magen og øverst på lårene i det hele tatt. Jaja, det går vel over. Nå sitter jeg på hostellet og skriver her og snart skal vi ut for å finne noe mat i dag også.

Tidsforskjellen er forresten 5 timer, vi er 5 timer bak dere, det er litt upraktisk egentlig. Vet det ikke har blitt så mye Skype og sånt, men er ikke så lett å planlegge. Er også ganger jeg kunne ha gjort det, men heller har villet gjøre andre ting. Det er jo egentlig positivt da, at jeg har mye morsomt å gjøre! Men savner dere der hjemme mye og tenker på dere:) Håper alt står bra til med alle.

Skrevet av kjercel 15:50 Arkivert i Brasil Kommentarer (3)

Cape Town

En veldig fin by

Last Dinner- Lørdag, 24.mars

Tja, som sagt la vi oss ganske sent i går, og i dag dro vi avgårde klokken 4. Vi var da ganske trøtte, men dro likevel og tok frokosten et par timer senere. Gikk egentlig ganske greit, selv om vi var slitne og sånt. Bussturen var veldig lang, ca 10 timer. På bussen roterer man hvor man sitter, og i dag satt vi bakerst. Det er der det er mest humpete, men fordelen er at vi da har hver vår toseter. Må si det var ganske deilig med god plass og vi kunne sove litt og slappe av. Tilslutt endte vi opp i Cape Town og sjekket inn på hotellet, der det var veldig fint. Istedenfor å slappe av de 2 timene før middag, bestemte vi oss for å titte på et kjøpesenter ved en bydel/sted som heter Waterfront. Var fint der, men vi var litt trøtte for sånt. Etter dette møtte vi noen på hotellet som vi gikk sammen med til restauranten. Før middagen tok Céline, Wouter og jeg og satt oss på en bar og hygget oss der. I dag spiste jeg kudu, noe som var godt, men min favoritt hittil er springbok. Dette var den siste middagen vi hadde sammen som gruppe, og det var veldig hyggelig. Søsknene til Mario og Daniela var også med på middagen, så det ble en stor gruppe på middag. Det var et slags karneval i Cape Town i dag, men alle var så trøtte at vi gikk hjem for å sove etter middag og hygge. Cape Town er en nokså farlig by, det har vi ihvertfall hørt, og derfor er det veldig greit at alle bor på samme hotell. Da kan vi gå hjem sammen og føle oss tryggere. I tillegg er ikke min stedsans helt på topp, og det er ikke det beste stedet å rote seg bort.

Diving with sharks - Søndag, 25.mars
I dag hadde vi planlagt en spennende aktivitet og satt oss på en van som tok oss ca to timer unna Cape Town. Vi skulle dykke med hvithaier! Med dykke mener jeg i et bur. Vi fikk på oss flotte oransje regnjakker og redningsveister, gikk på båten og kjørte utover. Da vi kom til et bestemt sted lokket de hvithaier til båten, og vi så tilsammen 11 stykker. Den største var 3,7 meter, og det kan man trygt si er en ganske stor fisk. Det vi gjorde var at vi sto i et bur utenfor båten og så haiene svømme foran oss og mot buret, den ene stanget faktisk inn i buret vårt. Da haiene var på vei mot oss, ropte en mann og vi dykket under med hodet og så. Det var også mange fine fisker i vannet, man kan kalle det pauseunderholdning mellom haiene. Vannet var ca 13 grader, heldigvis hadde vi våtdrakter, men det var likevel kaldt. Det var veldig spennende og morsomt! Etterpå fikk vi suppe og så dro vi tilbake. I dag skulle vi finne oss et hostell å bo på, mye var visst fullt, men etter litt surr fant vi oss et sted å bo, et hostell som heter Ashanti. Vi bor på dorm med de to nordmennene, Silje og Nicolai, og har det veldig morsomt med dem. Etterpå dro vi med nordmennene, Wouter og Michal for å spise god mat og drikke og hadde det hyggelig som alltid. Satt oss også et annet sted etterpå og nøt drikke og hyggelig selskap

Happily ever after- Mandag, 26.mars
I dag var dagen vi hadde gledet oss til, bryllupet til Mario og Daniela! Vi tok en rolig morgen og slappet av og klargjorde oss, før vi dro avgårde til Dolphin Beach. Det var kjempepent der og vi hadde store forventninger. Vi hadde klart å gå feil vei, men da vi snudde oss så vi dem, de så supre ut og vi spurtet tilbake i sanden for å nå dem. Det må ha sett ganske komisk ut med pent kledde mennesker løpende i sanden. Disse tyskerne må være det absolutt peneste paret jeg har sett noen gang. Dani så ut som en prinsesse i kjolen og Mario så ikke noe verre ut. Når det i tillegg var sol, vann, strand og Table Mountain i bakgrunnen, må det være det mest perfekte par jeg noen gang har sett. Vi fikk se ringseremonien og tok masse bilder. Er mitt første bryllup (ja, vet jeg var i et da jeg var liten, men husker bare godteposen), og det sto til forventingene av hvordan bryllup skal være.

Etter dette dro vi til byen og spiste på en thai restaurant med de to mexicanerne fra gruppen. Så dro vi til der bryllupsmiddagen var og fikk med oss desserten og masse moro. De var selv også veldig fornøyde og vi var alle glade:). Det er tre mennesker i gruppen jeg vil si vi har blitt best kjent med, det er Wouter, Silje og Nicolai. I dag var siste dagen til Wouter, og det var litt trist. Han må være den morsomste personen jeg har møtt, og vi snakket om alt fra aliens til å reise med tidsmaskiner tilbake til steinalderen. Man fikk seg alltid en god latter og han var en super person å møte på reisen vår. Håper alle vi møter videre er slike mennesker. Etter desserten gikk vi og la oss som vanlig.

Crazy Tourists - Tirsdag, 27.mars
I dag sto vi opp ganske tidlig, vi hadde nemlig bestemt oss for å ta en rød double decker bus rundt omkring i Cape Town. Vi dro sammen med Silje og Nicolai og spiste først god frokost med smoothie. Turistbussen var komplett med røde ørepropper og en dame som bablet svensk. Vi fikk se og høre mye spennende og gikk blant annet av ved Table Mountain. Der tok vi cable cars (taubane) opp til toppen og så veldig fin utsikt. Table Mountain er noe av det mest kjente i Cape Town og det var kult å ha vært der. Vi satt oss igjen på bussen, og neste sted vi hoppet av var et havneområde der alle de rike menneskene visstnok skulle oppholde seg. Det var veldig stilig der og vi spiste god sushi til lunsj, ikke spesielt dyrt heller. Så gikk vi naturlig nok inn i bussen igjen og endte opp ved Waterfront. Det er ved havnen og det er fint der med havn, båter og liv. Vi gikk rundt omkring og så på livet og gikk også på kjøpesenteret. Tilslutt slo vi oss ned på en restaurant og jeg spiste gnocchi, tehe. Maten var veldig god og vi hadde det kjempemorsomt. Vi følte oss ganske dumme, siden alle på restauranten var kledd fint, bortsett fra oss. Céline har også kommet med nokså ganske mange gullkorn gjennom hele turen, men i dag sa hun noe av det rareste vi noensinne har hørt. Hun spurte kelneren "Is the vegetarian burger vegetarian?" Han sa at det var den ja, og hun svarte "No, no, I mean, is it without meat?". Hahaha, da fikk vi oss en god latter og det var en av de middagene med mest latter jeg har vært på. En veldig bra dag altså og vi har kost oss masse med disse to flotte nordmennene.

The last day in Africa - Onsdag, 28.mars
I dag var, som dere ser av overskriften, vår siste dag i Afrika. Vi begynte rolig med å pakke og slappe av litt. Så kom vi oss til Waterfront, vi hadde nemlig hørt at man kunne se seler og delfiner i Cape Town. Etter litt surring, vi fant nemlig ikke en bro, men plutselig dukket den opp, fant vi en passende båt. Vi spiste på Subway og gikk så ombord i en veldig fin katamaran. Her fikk vi god drikke og så mange søte delfiner. De ser så glade og fine ut, og vi så også noen seler og en pingvin. Det var veldig deilig å være på en båt og vi var fornøyde med båtturen. Etter dette tok vi oss en is på Haagen Daaz, og det smaker alltid like godt. Så trasket vi litt rundt i butikker og på kjøpesenteret og satt oss ned for litt å drikke. Vi møtte også på de nygifte vennene våre og de ser fortsatt like bra og glade ut. Så var det tid for vår siste middag på dette fine kontinentet og jeg endte opp med en veldig god hamburger. Det var en fin middag som avslutning på oppholdet. Så kom vi oss til hostellet, hvor vi satt utenfor og hygget oss en god stund. Vi måtte også si hadet til Silje og Nicolai, og det var også litt vemodig. De er som sagt noen av de kuleste menneskene på turen og jeg vet ikke hvor mange ganger vi har ledd oss skakk med dem, det er nemlig mange. Takk til dere og de andre for en flott tur! Tislutt var vi nødt til å legge oss, vi måtte nemlig ta taxi til flyplassen 03.45.

Med dette er de to første månendene av turen vår over og vi forlater Afrika. Dette føles veldig rart ut, men vi gleder oss likevel til å oppleve mye nytt og spennende i Sør-Amerika. Oppholdet i Afrika har vært helt fantastisk. Harnas har dere nok skjønt at jeg likte veldig godt, og Overland Tripen var også kjempebra. Mange flotte, interessante og morsomme mennesker har vi møtt på denne turen, og de har gjort det veldig veldig bra. De siste to ukene har gått kjempefort og det sier jo seg selv da at vi har hatt det gøy. Vil faktisk anbefale mange å dra på en slik tur, man kommer nær på naturen og slikt når man sover i telt. Man ser også masse fint når man kjører mange timer hver dag. Det er heller ikke ofte man blir bedt om å ta inn skoene sine, fordi sjakaler kan komme å ta dem. Vi har hatt det kjempefint og angrer absolutt ikke på at vi tok denne turen, tvert imot. Tusen takk alle fine mennesker og takk til dette kontinentet som vi har hatt så mye moro i. Vi får satse på at de to neste månedene også blir av samme kaliber.

Det er nå tid for neste etappe, nå sitter vi på flyet. Hasta Luego, Afríca, nos vemos! Buen suerte para nosotros, lykke til. Nye eventyr venter og vi begynner å bli klare. Snakkes i Rio!

Skrevet av kjercel 07:29 Arkivert i Brasil Kommentarer (0)

Overland Trip Part 2

Up in the sky - Søndag 18.mars
I dag sto vi opp veldig tidlig, det var vår første ordentlig tidlige morgen og vi dro avgårde klokken 05.00. Vi var naturlig nok ganske trøtte og sov store deler av morgenen, eller slappet av ihvertfall. Etter å ha kjørt en stund stoppet vi nær noe som heter Skeleton Coast, det var strand og fint å se. Kort tid etter var vi fremme i Swakopmund, hvor vi skulle tilbringe de neste 2 nettene. Vi bodde på et hostell på en dorm nesten alle sammen. Det var stort og fint, så det var bra. Oppholdet i denne byen begynte med at vi fikk informasjon om ulike aktiviteter man kunne gjøre, blant annet skydiving, sandboarding og quad biking. Vi hadde bestemt oss for å hoppe i fallskjerm og alle var gira. De fleste var veldig redde og stresset og lurte på om de egentlig turte. Personlig var jeg ikke så veldig nervøs, blir generelt ikke det egentlig, så det var jo praktisk. Men vi satt altså sammen og snakket om det lenge og blabla før vi dro avgårde til stedet. Der fikk vi først informasjon om hvordan ting foregikk og sånt, deretter begynte de første. De var veldig glade og fornøyde da de kom ned, og sa det var supergøy. Etterhvert var det vår tur og vi fikk på oss pene drakter og seler. Så satt vi oss inn i det lille flyet, ganske trangt. Turen opp tok ca 25 min og det var fin utsikt utover. Deretter var det tid for hoppet, og man gjorde det med en instruktør. Jeg gjorde det først og det var veldig gøy. Først ca 30 sekunder med fritt fall, før tilslutt fallskjermen kom ut. Da fikk man lov til å styre litt selv og dro i de ulike spakene eller hva en kaller det. Man snurret da rundt og sånt. Etter en liten stund var det tid for landing, noe som også gikk fint. DET VAR VELDIG GØY! Anbefaler alle å prøve å hoppe fallskjerm, det er superbra. Etterpå var det tid for middag og vi spiste alle sammen, spiste faktisk springbok og det var godt.

Sand all over - Mandag 19.mars
Det første vi gjorde i dag var sandboarding i ørkenen. Vi hadde valgt stand up, noe som vil si på et snowboard. Det gikk ganske fort nedover bakker i sanden og var veldig artig. Vi prøvde også lay down og lå på et akebrett. Det gikk veldig fort og jeg kom opp i 65 km/h, andre gjorde det fortere, men likevel gøy med såpass fort. Vi fikk lunsj der og deretter dro vi tilbake for å få av oss all sanden. Det neste vi gjorde var å tilbringe et par timer på internettcafé og deretter gikk vi rundt i byen. Etter å ha sett og fått video fra sandboardingen gikk vi for å spise pizza. Så var det tid for å sove, god natt.

Walking table - Tirsdag, 20.mars

Dro fra Swakopmund og kjørte et par timer. På veien stoppet vi noen pene steder og tok bilder. Etter det kom vi frem til en camp i ørkenen, der vi skulle sove. Det var veldig pent der og det var bra. Det var også et bord som hadde zebraføtter som bordbein, og det var litt morsomt, haha ironisk. Bordet trasker avgårde. På ettermiddagen var det en tur med en mann som fortalte masse diverse om bushmen og hvordan de hadde levd før og slikt. Bushmen er de innfødte i Namibia (sikkert andre land og), og de er ganske fascinerende. De var 1,50 m høye og kunne spise 10 kg kjøtt per dag. Dette var fordi magen kunne utvide seg svært mye. Vi lærte også mye om arten Oryx, også kalt Gemsbok. Kvelden gikk som vanlig til middag og vi spiste god fisk, stekt over bålet. Vi hadde store planer om å sove ute under stjernene i natt, men avlyste det da det ble mye snakk om skorpioner og andre kryp. Er en her som er veldig flink til å spille gitar, Waulter, og det er koselig å sitte rundt bålet og høre på gitarspill. Da var det mange som nesten sovnet og tilslutt la vi oss i teltene og sov der istedenfor.

Onsdag, 21.mars
Kjøreturen i dag var ikke særlig lang og vi skulle campe i ørkenen i dag også. Da vi kom frem satt vi opp teltene og deretter var vi ved bassenget og slappet av. På ettermiddagen dro vi til noe som heter Sossosvlei. Det var behagelig å sitte i åpen bil igjen og det minte meg om Harnas. Et vlei (fley) er et sted der det er frodig, mye regn som treffer der, noe i den duren. Vi gikk over der og litt videre, trasking i ørkenen er alltid like morsomt (les slitsomt). Vi kom over en sanddyne og så Dead Valley. Det var helt og med flere veldig gamle, helt døde trær. Det så ganske stilig ut. Etter å ha sett på dette og tatt bilder gikk vi tilbake, og kjørte tilslutt tilbake til campen. Også i dag var det mat rundt bålet og blabla, og det var hyggelig.

Living on the edge - Torsdag 22.mars

Natten til i dag var rett og slett veldig slitsom, det var varmt og klamt å vanskelig å sove, ikke mye søvn altså. Da vi sto opp var vi naturlig nok ganske slitne, og vi visste at det var en lang dag i trucken fremfor oss. Vi satt oss inn og kjørte til Dune 45, en stor sanddyne. Vi gikk til toppen av den og så på solnedgangen, pent. Så begynte det morsomme, man går nemlig ikke ned derfra. Vi løp og rullet og akte og alt mulig rart og det var kjempegøy ned en nokså bratt side. Veldig morsom og jeg var full av sand hele resten av dagen, jaja. Etter en lang kjøretur kom vi frem til der vi skulle campe, det var rett ved Fisher River Canyon. Det er en stor canyon og etter å ha slått leir dro vi dit. Vi gikk en tur langs kanten og så på fin utsikt. På veien spilte Céline og jeg 20 spørsmål, en lek der man gjetter hvem den andre tenker på. Vi fikk med oss et par stykker, og etterhvert på kvelden ble leken veldig populær og alle spilte den, haha, bra initativ. Men det var gøy. Vi spiste faktisk middag ved canyonen og så på solnedgangen der. Det var en fin solnedgang og vi hadde det gøy med leken. Etterhvert ble det mørkt og vi satt ved kanten, under stjernene, og hadde det hyggelig. Med andre ord var dette en veldig fin og hyggelig kveld. Tilslutt dro vi tilbake til campsiten og så et veldig svært insekt, som Céline likte veldig godt.

Bachelor Party - Fredag 23.mars
I dag var det tid for å krysse den første grensen på turen vår. Vi forlot Namibia og kom oss trygt inn i Sør-Afrika, ingen ble stoppet av politi, så det var jo ganske greit. Vi kom til campsiten og satt som vanlig opp telt og gjorde oss klare. I dag hadde vi ingen store gjøremål og brukte ettermiddagen og kvelden til moro. Campen var rett ved Orange River og vi begynte med å bade der. Vannet var veldig deilig og det var gøy, men jeg klarte å hoppe på en stein og få en svær kul i hele pannen. Haha, det var ikke så vondt, men det ble en veldig stor kul. Jaja, jeg overlever. Etterpå spilte jeg, Céline, Silje og Woulter volleyball, men det endte opp med en blanding mellom det og fotball. Det var ihvertfall veldig artig. Etter å ha sparket ballen opp på et tak, bestemte vi oss for å flytte oss til gresset, og spilte Lillebror i midten med fotball. Flere ble med oss og det var svært morsomt.

Vet ikke om jeg har nevnt det, men et tyskt par på turen, Mario og Daniela, skal gifte seg 26.april i Cape Town. Vi bestemte oss for at dette skulle være et slags Bachelor og Bacholerette party og kledde dem opp i veldig stygge klær. De ble veldig fine og kvelden begynte morsomt. Vi hadde en veldig fin kveld og stemningen var på topp hele tiden. Vi begynte ganske tidlig, og kom oss til sengs rundt 11, noe som var ganske greit, grunnet at vi skulle kjøre avgårde klokken 4 neste morning. Dette var en veldig fin kveld den siste kvelden på en camp og i telt. Vil derfor si det var en verdig avslutning på en fin tur. Vi hadde det altså moro alle sammen.

Skrevet av kjercel 02:06 Arkivert i Sør-Afrika Kommentarer (0)

Overland Trip

Vet ikke når jeg kommer til å få postet dette innlegget, men skriver som om at jeg skulle få postet det når som helst. Begynner med en liten introduksjon om ting som har skjedd de siste dagene. En ting er at jeg har kjøpt en liten PC, og det er den jeg skriver på nå. Kjøpte den fordi det er veldig praktisk og greit å ha, men burde ha hatt den før. En liten bakdel er at jeg nå har namibisk lader, men det problemet løser jeg sikkert etterhvert. Trodde også jeg ikke skulle ha æ, ø og å, men fant en måte jeg kunne ha det på, så det var jo praktisk. Når jeg nå er inne på teknologiske ting, kan jeg si at jeg angrer på at jeg brukte Spotify når jeg reiste hit, for grunnet at jeg var lenge offline, ble plutselig alle sangene ikke sykronisert lenger. Håper jeg får synkronisert dem etterhvert, men for nå har jeg ihvertfall de gamle sangene på iTunes, som jeg oppdaterte for ca 4 år siden.

Sitter nå på bussen og får forklare hva vi egentlig driver med nå. Må innrømme at vi har gjort lite research om denne turen på forhånd, men vi har nå funnet ut at vi er på noe som heter en Overland Trip. Møtte mange dansker på Harnas som hadde vært på en slik tur og de var svært entusiastiske og gira på denne turen, de hadde altså hatt det fint. Det tok en stund før vi skjønte at det var dette vi skulle på, men nå vet vi altså det. Basically er det slik at vi kjører gjennom Afrika i en del timer hver dag og om nettene sover vi i telt i ulike camper. Har ikke kommet så langt enda, men man gjør også ulike aktiviteter hver dag. Da har jeg skrevet en liten introduksjon, så kan begynne med hva vi egentlig har gjort hittil.

Meeting our new friends - Tirsdag 13.mars
I dag skulle turen begynne og vi dro til Hotel Safari, der vi hadde fått beskjed om å møte opp. Da vi kom ut fant vi ut at selve turen startet i morgen, og at vi faktisk skulle sove på dette hotellet en natt. Det var veldig fint der og etterhvert dro vi avgårde til et kjøpesenter. Det var der jeg fant ut at jeg skulle kjøpe en PC og vi leverte også en del skittentøy til laundry. På veien tilbake møtte vi noen som er på turen vår og på kvelden spiste vi på Joe's Beerhouse. Ihvertfall, vi var på restaurant/puben med alle menneskene. Vi er 15 stykker, og vi er de yngste. Vi har 2 dansker, 2 nordmenn, 2 briter, 2 fra London, 1 fra Nederland, 1 fra New York og et par til jeg ikke vet hvor er fra. Det var begrenset hvor mye vi snakket med dem i dag, men det var hyggelig. På Joe's møtte vi også Erin fra Harnas, hun som driver med research. Det var veldig veldig hyggelig å møte henne der. Tilslutt dro vi hjem og la oss.

The beginning - Onsdag 14.mars
I dag begynte selve turen og vi sto opp og pakket sekkene våre. Bussen ser veldig stor og høy ut utenfra, men er ikke veldig stor inni, helt greit med plass. Den er registrert for 24 seter, men vi er bare 15, så det er godt med plass. Hver dag har man seterotasjon, grunnet at det er mest behagelig å sitte foran, bak er det nokså humpete. Vi satt oss ca i midten og kjørte avgårde. Vi stoppet for å spise lunsj, pølser. Det ble også en toalettpause og etter noen timer (husker ikke hvor mange) kom vi frem til campen. Sjåføren, Julius, viste oss hvordan vi satt opp teltet og det gikk overraskende fint å sette opp. Teltene er også ganske grei størrelse, plass til hvert vårt liggeunderlag, og også fin plass til sekkene. Etter vi hadde gjort oss klare gikk vi avgårde på en tur. Det var opp til et fint fjell, og når vi gikk der minnet det oss om Kolsåstoppen, grunnet at steinene også her var røde. Det var veldig fin utsikt fra toppen og vi var fornøyde med turen. Etter turen dusjet vi og etterhvert var det middag. Vi fikk faktisk dessert i dag og var fornøyde. I dag har vi også fått snakket litt mer med noen av de vi skal reise med, og det var veldig hyggelig, de virker som bra mennesker. Forresten føler vi oss litt dumme, fordi alle sammen hjelper til med å sette opp og ta ut og inn ting, men vi skjønner ingenting enda. Regner med at vi kommer mer inn i det snart. Etter å ha sittet litt rundt et lite bonfire trakk vi oss tilbake til teltene og la oss til å sove. Det var artig å sove i telt og vi kune hele tiden høre gresshopper osv. Tror det kommer til å bli fint å sove i telt. I morgen skal vi til nasjonalparken Etosha, og det blir helt sikkert veldig bra.
Random meeting - Torsdag 15.mars
Dagen begynte med at vi sto opp og tok ned teltene våre. Deretter satt vi oss i bussen og dro avgårde mot Etosha nasjonalpark. Vi kom frem rundt klokken 14. Klokken 16 begynte Game Drive og vi satt oss i bussen og kjørte rundt i nasjonalparken. Vi så faktisk ganske mange spennende dyr i dag - 2 geparder, zebaer, giraffer. Vi så først en løve, og deretter en flokk med ti stykker. Naturligvis så vi også springbucks, impalaer og gnuer, men de har vi sett ganske mange av fra før. Det aller rareste på hele turen var at vi kjørte forbi en annen buss og begge bussene stoppet. Plutselig ser jeg noe kjent i den andre bussen, og så er det Silje og Ingrid (hun som jobbet i barnehagen til Armand og Alice). Faktisk ganske sykt å møte noen kjente midt inne i Namibia. Vi fant ut at vi bodde på samme campsite og møtte dem da vi kom tilbake. Spiste middag og la oss til slutt til å sove.

And the jackals stay away - Fredag 16.mars
Gratulerer med dagen, bestefar! Håper dagen var fin:)
Vi sto opp tidlig og dro på en Game Drive på morningen. Etter frokost og pakking av buss og telt dro vi avgårde på en Game Drive som varte hele dagen. Vi ble litt skuffet, vi så nemlig ingen spesielle dyr. Likevel var det behagelig å sitte i en åpen bil og lunsjen var veldig god. Tilslutt vendte vi tilbake til bussen og slo opp teltene på et nytt sted. På denne campen er det masse sjakaler som går rundt omkring og mellom teltene. Det er ganske morsomt å se på, men man på passe på å ikke la noen sko eller mat stå ute, da ville de ha forsvunnet. Vi tok en liten tur til vannhullet, så dessverre ingen dyr og gikk tilbake for å legge oss.

Desert - Lørdag 17.mars
Vi sto opp og dro fra Etosha. På veien stoppet vi et sted og handlet inn vann og sånt til dit vi skulle. Så kjørte vi avgårde, på slutten var veien veldig humpete og opp og ned. Vi kom frem til Damaraland, som er ca i ørkenen og det var veldig varmt der. Etter å ha satt opp teltene og spist lunsj dro vi til et sted der det var gamle "helleristninger" som bushmen hadde inngravert for mange tusen år siden. Det var interessant å se. Resten av dagen gikk med til å bare slappe av og spise middag og sånne ting. På kvelden hadde noen innfødte underholdning for oss med sang og dans.

Skrevet av kjercel 13:22 Arkivert i Namibia Kommentarer (0)

(Innlegg 11 - 20 av 41) « Side 1 [2] 3 4 5 »